Isnin, Jun 11, 2007

Sejarah Yang Tersembunyi

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah penjajahan tanah melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang segaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita megambil iktibar betapa ketuanan melayu di sanggah selama ini... ..

1908 > alfonso de la boorg meyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara ( melaka pusat perdangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat raja portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera (158 biji kapal, 15300 ( anngaran) bala tentera

1909> Portugis menhantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana Oct 1910> alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal ( hang tuah, hang lekir, hang lekiu,hang jebat dan hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15ribu askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1912> setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke kedah dan p.pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

feb 1912 > alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan p.pinag) mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar kedah dan pulau pinang untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan...

Semiggu selepas FEB 1912> Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah Perisik 1.2.3>

selamat pagi tuan ( sabil bertabik) al fonso > selamat pagi Perisik 1 >

Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan kedah dan pulau pinang al fonso >

Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2 > Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang tuah, hang jebat, hang kasturi, hang likir dan hang lekiu pun kita kehilangan hampir 15 ribu bala tentera, inikan pula kita nak menawan kedah dan perlis yang mempunyai beribu ribu hang...

Perisik 3 > Betul tu tuan... antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabaq, hang lagu mana,hang pi mana, hang dah berak ka, hang singgah dulu ,bapak hang,mak hang,tok hang macam macam lagi hang ada kat sana ... ..

Mendengar hasil risikan itu alfonso pun tak jadi nak pi serang kedah dan pulau pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu melaka amat ngeri... ... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat kedah dan pulau pinang

0 Juri Propesional:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.