Isnin, Jun 11, 2007

Asal Usul Typewriter

Suatu masa dahulu semasa Munshi Abdullah baru mencipta nama, siang-malam, pagi-petang dia sibuk menulis. Kerajinan Munshi Abdullah itu diperhatikan oleh sepupunya yang bekerja sebagai tukang kayu. Dia melihat tulisan- tulisan Munshi Abdullah semakin lama semakin senget dan sukar untuk dibaca. Oleh kerana kasihan melihat Munshi Abdullah, sepupunya itupun menciptakan satu mesin tulisan untuk memudahkan Munshi Abdullah mengarang dan tulisan pun tidak senget lagi. Tetapi tiada nama untuk mesin itu.
Ada juga orang panggil mesin ketik, mesin cucuk, mesin kertas dan sebagainya. Pada suatu hari, seorang rakan Munshi Abdullah iaitu John Writer yang juga seorang penulis datang ke Tanah Melayu dan menumpang dirumah Munshi Abdullah. Munshi Abdullah pun memperkenalkan mesin itu kepada John Writer untuk memudahkan John menulis kisah pengembaraannya. Setelah menggunakan mesin itu, John tertarik dengan kemudahannya lalu bertanya, "What's the name of this machine?".
Waktu itu Munshi Abdullah berada di dapur dan dia juga tidak tahu nama mesin itu. Dia pun memanggillah sepupunya yang tinggal disebelah rumah, "Taib! Taib!" John Writer yang terdengar nama itu menyangkakan nama mesin itu ialah TAIB. Maka selepas pulang ke tanah airnya, John memperkenalkan mesin yang dihadiahkan oleh Munshi Abdullah itu kepada rakannya di Amerika. Dari situlah nama TAIB yang dieja TYPE oleh orang Inggeris tercipta. Manakala WRITER pula ditulis untuk memperkenalkan TYPE kepada para penulis. Sehingga ke hari ini orang dok sebut TYPE-WRITER

0 Juri Propesional:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.