Isnin, September 22, 2008

Balik Raye

Emmm.. pejam celik pejam celik dah 22 ari pun kita berpuase arini. Sangat cepat rasanya masa berlalu. Tapi itulah hakikatnya bila dah nak berakhir puasa ni maka akan menjelmalah hari raya. Berbincang tentang soal Hari Raya ni dah siap ke semua persediaan??? Hehhehe... belum lagi... Emmm.. masih ada kesempatan untuk buat persiapan. Bagi anak rantau pulak tiket bas, keretapi ataupun kapal terbang dah beli ke. Kalo tak beli lagi menangeslah awokme di pagi raya nnt. Tapi koi nak juge ingatkan jangan beli kat ULAT-ULAT udah ler... Hancor harapan nak balik raye nanti. Nunggu bas tak sampai-sampai. Rege tiket mahe pulok tu..... Nasib badan ler.....

Cakap pasal balik raye ni teringat aku masa aku mula-mula dok kat JB dulu. Peristiwa ni berlaku tahun 1998. Stesen bas Larkin penuh sesak masa tu. Maklumlah, nak raye.... Aku berdua dengan kawan aku Si Mail. Kitorang dah pun beli tiket bas tambahan. Bas tu pulak akan datang pukul 12 tengah malam. Mana-mana yang dah mendaftarkan tiket tu kena dok lepak depan kaunter Kompeni South Union je. Tak boleh pegi mana-mana. Masa tengah lepak-lepak tu, nampaklah satu kumpulan manusia yang tengah hangen sebab bas yang diorang tunggu tak sampai-sampai. Kalo nak tau kumpulan ni orang-orang yang nak balik ke Terengganu. Termasuklah 2 3 orang kawan-kawan aku. Bayangkan diorang dah tunggu hampir 6 jam tapi bas tak jugak sampai-sampai. Mau tak hangen. Tauke bas tu awal-awal lagi dah blah ntah ke mana. Aku tak boleh bayangkan betapa tegangnya suasana kat Larkin masa tu. Yang kesiannya kerani kaunter syarikat bas tu. Jadi mangsa minah tu kena tanyer macam-macam ngan diorang. Last sekali bila dah hangen sangat diorang pecahkan kaunter tu.

Pastu nampaklah kelibat kawan aku 2 orang tu tengah hangen jugak. Dari raut wajah diorang tu dah nampak kecewa sbb takkan dapat balik raya. Kitoranglah tempat diorang luahkan perasaan. Emmm.. kesian gak kat mamat 2 orang ni. Kitorang try usahakan mamat 2 orng ni boleh gak balik raya. Bas kitorang datang tepat kul 12 malam. Sampai je bas tu terus jumpa ngan abang driver tu. Minta tolong ngan dia. Nasib agak baik sbb bas yang dia bawak tu ada banyak lagi kosong. Selamatlah mamat 2 orang ni balik ke Terengganu tapi ikut perjalanan yang jauh sikit sebab kena transit dulu kat Temerloh. Dari temerloh barulah aku cr kan diorang tiket ke Terengganu. Huuuuaarrggghhhh.... lega rasa sebab dapat jugak mamat 2 orang ni sampai umah walaupun perjalanan agak jauh jugak.

Pengajaran yang aku dapat ialah, berhati-hati ketika membeli tiket untuk pulang berhari raya sebab kalo silap beli maka berayalah korang di ibukota... hehhehe... Selama aku berada di perantauan, Alhamdulillah sebab aku belum ada apa-apa masalah untuk pulang berhari raya dengan bas. Tapi sekarang ni dah tak guna lagi perkhidmatan bas bila balik raya. Rasanyer masalah sesak balik raya ni akan tetap mcm tu walau sampai bila-bila.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.