Khamis, April 30, 2009

SELAMAT HARI PEKERJA

Esok 1hb May bermakna semua yang bergelar pekerja akan bercuti. Cuma ada 1 pekerjaan je yang takkan ada cuti. Kerja surirumah. Apa kata kalau diwujudkan HARI SURIRUMAH. Pada hari tersebut para surirumah akan bercuti sehari tanpa buat apa-apa kerja yang berkaitan dengan surirumah. Para surirumah boleh buat apa saja kerja tapi bukan kerja yang berkaitan dengan profesion surirumah. Pada hari tersebut para-para suami kena wat sendiri semua keje. Emmm.. agak-agak ler, apa jadi pada hari tersebut? Mungkin haru biru? Mungkin kelam kabut? dan mungkin apa saja. Pulak tu kalau hari itu jatuh plak pada hari Ahad. Yang konfirmnya pada hari tersebut dan esoknya akan jadi:

1) Hari baju atau seluar para suami tak bergosok (iron)
2) Hari kedai dobi mendapat keuntungan berlipat kali ganda.
3) Hari dimana kedai makan dipenuhi oleh org lelaki dan anak-anak mereka.
4) Hari dimana semua klinik swasta akan kehabisan borang MC sebab para suami beratur mengambil MC dengan bermacam-macam alasan.
5) Hari dimana para suami akan memenuhi semua pasar mini atau market...

Yang lain-lain banyak lagi. Tak larat nak tulis.

Haaaaa... percaya atau tak. Agak-agak semua kemungkinan tu akan jadi kenyataan atau tidak jika benar satu hari nanti akan ada HARI SURIRUMAH???

Dikesempatan ini Para Moderator ECHAM.COM mengucapkan SELAMAT HARI PEKERJA kepada semua insan yang bernama pekerja. Blog ini akan bercuti posting selama 3 hari bermula esok sehingga hari Ahad. Kepada yang mengambil kesempatan cuti ini untuk pulang ke kampung, berhati-hati dijalan raya. Jadikan cuti Hari Pekerja ini sebagai cuti yang mengembirakan dan bukan sesuatu yang mengundang kedukaan. Sekian. Wassalam........

One More Chance Please.......

It's another morning..

... Again I have to go to office

Ohh, this is me. I shouted having a glance on my snap in today's news paper.

But what the HELL it is doing in the death column??


Strange!

One sec... Let me think, last night when I was going to bed I had a severe pain in my chest,
but I don't remember anything after that, I think I had a sound sleep.

Its morning now, ohh... It's already 10:00 AM, where is my coffee?

I will be late for office and my boss will get a chance to irritate me.

Where is everyone.??? I screamed.

"I think there is a crowed outside my room, let me check." I said to myself.

So many people... Not all of them crying.
But why some of them crying.

WHAT IS THIS??? I m laying there on the floor.

"I AM HERE" . I shouted!!! No one listen.

"LOOK I AM NOT DEAD" . I screamed once again!!! No one is interested in me.

They all were looking me on the bed.

I went back to my bed room.

"Am I dead??" I asked myself.

Where is my wife, my children, my mom-DAD, my friends?



I found them in the next room, all of them were crying. still trying to console each other.

My wife was crying. she was really looking sad.

My little kid was not sure what happened, but he was crying just coz his mom was sad.

How can I go without saying my kid that I really love him, I really do care of him.. ??

How can I go without saying my wife that she is really most beautiful and most caring wife in this world..??

How can I go without saying my parents that I m just because of u ??

How can I go without telling my friends that without them perhaps I have done
most of the wrong things in my life. Thanks for being there always when I need them
and sorry for not being there when they really need me..

I can see a person standing in the corner and trying to hide his tears.

Ohh. he was once my best friend, but a small misunderstanding made us part,
and we both have strong enough ego to keep us disconnect.

I went there.. And offered him my hand, "Dear friend. I just want to say sorry for everything,
we r still best friend, please forgive me."

No response from other side, what the hell?? He is still preserving his ego, I am saying sorry. even then!!!

I really don't care for such people.

But one sec.. it seems he is not able to see me!!!! He did not see my extended hand.

My goodness. AM I REALLY DEAD???

I just sat down near ME; I was also feeling like crying.

"OHH ALMIGHTY!!!! PLEASE JUST GIVE ME FEW MORE DAYS."

I just wasn't to make my wife, my parents; my friends realize that how much I love them.

My wife entered in the room, she looks beautiful.

"YOUR BEAUTIFUL" I shouted.

She didn't hear my words, in fact she never heard these words coz I never said this to her.

"GOD!!!!" I screamed. a little more time plzzzzzzzzzzzzzz. .

I cried.

One more chance please. to hug my child, to make my mom smile just once,
to feel my dad proud on me at least for a moment, to say sorry to my friends
for everything I have not given to them, and thanks for still being in my life..

Then I looked up and cried!!!!

I shouted..

"GOD!!!! ONE MORE CHANCE PLEASE!!!!"

"You shouted in your sleep," said my wife as she gently woke me up.
"Did you have a nightmare?"


I was sleeping..

Ohh that was just a dream..

My wife was there. she can hear me.

This is the happiest moment of my life.

I hugged her and whispered..
"U R THE MOST BEAUTIFUL AND CARING WIFE IN THIS UNIVERSE.. I REALLY LOVE U DEAR"

I can't understand the reason of the smile on her face with some tears in her eyes, still I m happy..

"THANK YOU GOD FOR THIS SECOND? CHANCE."

So, Now it's not late.. Forget your egos, past....,
and express your love to others....
Be friendly.... .
keep smiling and be happy for ever.

"Don't hold to anger, hurt or pain.
They steal your energy and keep you away from love".

MAN U - 1 ARSENAL - 0

Pagi ni aku mampu senyum kambing sebab MAN U menang 1 - 0 pagi tadi. Hehhehe... Tahniah O-shea sebab ko dah tolong selamatkan aku dari kutukan. Yang tak best pagi ni ada sekor mamat BOSES cakap aku LEMBAB macam bos aku. Celaka betul. BAHLOL punya spesis. Datang keje ari-ari keje belasah orang je. Pastu rasa diri dia macam paling best lah kat dunia ni. Pendek kata semua tau. Semacam benda dia ada pengalaman. Gua taulah lu bagus MAT tapi tolong ler respek orang sikit. Ni cakap ikut sedap mulut je, binatang apa ko ni. Kalo aku cakap ko lembab tau plak ko melenting. Memang haram jadahlah mamat botak, gemuk dan pendek ni. Tahap Gaban kesialan ko ni tau tak. Kalo ko baca blog aku ni memang aku tujukan kutukan keras aku ni kat ko. Kalau ko rase ko anak jantan aku cabar ko komen kat ruangan yang aku sediakan tu. Kalu ko rase arini ko ada T**** lah. Kalo ko tinggalkan kat dalam peti ais kat umah ko aku tak boleh cakap apalah kan. Menatang beruk betul....... Harap pangkat je besor. Gaji 6 7 riban..... Akai TARAKKKK..... Lain kali cakap jangan guna otak. Guna je kepala lutut...... BODOH!!!!!!!

CREATIVE ADS

Takde apa yang aku nak update malam ni sebabnya otak aku dah letih. Nak tidur kejap sbb kul 2.30 jap lagi nak bangun tengok Man U vs Arsenal. Kuat jugak Arsenal ni. Resah gelisah aku. Kalaulah Man U kalah malam ni habis aku esok kena kutuk ngan geng-geng Liverpool. Dahlah baru ni aku kutuk diorang ngan angka 5. Sebelum ni diorang bukan main berlagak lagi ngan angka 4 diorang. Isshhh.. tak baik takbur. TAPI dah memang takbur pun. Harap-harap malam ni Man U menang. Kalo tak esok aku pegi keje pakai telinga kuali. Sbb nak kena cari bahan yang mampu tahan panas. Tapi takpe, aku ada geng yang sama-sama Man U. Yang aku risau 1 je. Takut-takut geng-geng Man U aku ni MC plak esok. Macam diorang plak kena gunting rumput kat Old Trafford. Bukan boleh caya diorang ni. Garing macam buah berangan lah jawabnya aku esok kena goreng ngan geng-geng Kunyit tu. Diorang tu kalo dapat goreng bukan setakat masak, memang garing hbis kena. Yang paling tak tahan kalo diorang dapat gelak sambil mengelupur macam ayam kene cucuk tengkuk. Pergghhhh.... Ngeri-ngeri... Tak kenyang aku makan nasi kalo kena camtu sbb port menggoreng orang smp hangit ni bila time makan. Panjanglah plak aku tulis ni. Sebelum aku pejamkan mata aku yang tgh layu ni, hadiah tatapan mata korang tengoklah gambo-gambo kat bawah ni. Mane tau kot-kot boleh lelap lepas ni. What ever PONG, GLORY GLORY MAN U.....
























Selasa, April 28, 2009

Salam TAKZIAH..... AL FATIHAH....

Salam.... Dalam aku meronda blog-blog malam ni aku dikejutkan dengan satu posting oleh Wak Albanjari dalam blog beliau. Kisah kematian 3 BERADIK yang mati terbakar dalam keadaan berpelukan pada minggu lepas. Aku rasa hati aku tegar dalam menjalani kehidupan seharian tapi bila terbaca kisah sedih ni aku gagal tahan air mata aku. Sebak sebab teringat nasib kanak-kanak tersebut ketika menghadapi sakaratul maut. Boleh ke pembaca sekelian bayangkan camne seksanya adik-adik kita bertiga ni menghadapai sakratul maut dalam keadaan berpelukan. Mungkin ada sesetengah pembaca yang belum tahu kisah ni. Aku tak boleh nak bercerita lanjut sebab aku rasa sebak sangat. Aku rasa tersentuh sangat bila apa-apa yang buruk terjadi kepada kanak-kanak sebab aku seorang ayah dan aku tau macamana perasaan seorang ayah menghadapi keadaan macam ni. Kepada semua pelayar ECHAM.COM aku menyeru agar kita dapat membantu seberapa yang termampu keluarga adik-adik kita yang telah ditimpa dugaan yang amat hebat ini. Kepada yang sudi membantu bolehlah menyumbang kepada:

Suami : Noordin b Mat Noh
i/c no.: 430313-08-5413
Acc. BSN (Giro) : 08228-41-00001451-2

Isteri : Mah Bt Abdullah
I/c no. : 751223-08-5118
Acc. BSN (giro) : 08239-41-00001399-4

No. tel : 019-557 3391

Ataupun boleh berurusan dengan Hj Mokhtar@ Pak Ngah Radhi (didlm gambar memakai kopiah putih). No. tel : 017-561 9351. Beliau yang banyak menolong menyelesaikan segala urusan bg keluarga Pak Noordin.

Bagi anda yang ingin mengikuti berita ini secara lebih lanjut sila klik link seperti yang tertera dibawah. Untuk pengetahuan, aku tak dapat postkan gambar-gambar atas sebab aku tak mampu untuk melihat kedaan jenazah Allahyarham adik-adik kita tu atas kapasiti aku sebagai seorang AYAH.

Berita 1

Berita 2

Berita 3

Dikesempatan ini juga, Moderator ECHAM.COM mengucapkan Salam TAKZIAH kepada seluruh ahli keluarga Allahyarham Adik Muhammad Shaiful (7 tahun), Muhammad Amirul (4 tahun) dan Muhammad Yusof (2 tahun). Semoga roh anak-anak syurga ini dirahmati ALLAH dan berada dalam saf-saf orang yang beriman. Al Fatihah.......

Tenangkan Otak Sekejap

Di kampung Pinang Dua Batang ni ada 3 org remaja yg suka melepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni lah.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk ayun 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ker? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan jahil sangat macm tok imam cakap tu!" .

Maka bila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat Budin. Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dgn wirid-wiridnye sekali. Punyelah respek tok imam tu kat si Ciko niii...

Lepas je solat, tok imam pun puji melambung leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu. Kalau tak, lagi dasat arr aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu & terpana...

Moral of the story: Kebanyakkan anak muda hari ini tak tau camne nak solat....

Sesekali terkena best jugakkan.......



Chaitttt.... Ngan aku-aku sekali terkena arini. Hampeh betul.. Walauapapun ini sekadar hiburan sebab sesekali kena lawak ngok camni best jugak. Hehehhe....

Isnin, April 27, 2009

Bila B*** Pun Nak Famous

2 hari ini bila malam je aku lepak kat umah tengok berita. Kalau sesapa perasan skang ni dunia sedang digemparkan ngan satu wabak baru iaitu Selesema Babi. Selesema burung yang dok ada tu pun tak setle lagi. Datang plak selsema babi ni. Berpunca dari Mexico dan telah mula merebak ke serata dunia. Yang paling wat aku gerun wabak ni bukan merebak melalui pemakanan iaitu makan babi tapi melalui udara yakni tersebar bila orang yang dijangkiti itu batuk atau bersin. Huwahhh... amat gerun sekali. Agak-agaknyer ini satu wabak atau bala dari Allah sebagai peringatan kepada umat manusia untuk kembali kepangkal jalan. Dari segi zahirnya memanglah satu wabak penyakit baru tapi dari pandangan sebaliknya ianya bala yang diturunkan pada kita umat manusia. Takut sehhhh bila fikir bala-bala yang Allah turunkan sekarang ni. Macam-macam bentuk dan macam-macam cara. Pendek kata dan panjang mendengar, kalau kena sakit ni memang naya beb. Marilah sesama kita berdoa semoga dijauhkan dari dijangkiti wabak berbahaya ni pada diri kita, keluarga dan seluruh rakyat negara Malaysia. Amin....

Makwe Koi...

Koi suke lagu ni. Kepada rodong-rodong koi tu wokme mesti tau lagu sape ni.


The best short video......

Lepas ni kalau ada yang tak reti bersyukur lagi dengan nikmat Allah kat Malaysia ni aku tak tahu lah.

Rabu, April 22, 2009

What's our excuse

Sukacita aku ingatkan kepada diri aku sendiri dan kawan-kawan semua. Jangan tinggal SOLAT.......
















































MAID JAHANAM!!!!

Apa perasaan korang bila tengok Manusia BINATANG ni???


Selasa, April 21, 2009

Bodoh Yang Sombong

Salam kepada semua pembaca dan pelayar ECHAM.COM. Dah 2 hari tak update sebab terlalu sibuk sejak akhir-akhir ni. Terlalu banyak masalah sekarang ni di customer aku. Dalam 4 atau 5 hari ini aku banyak berjumpa dan naik muak mengadap bermacam-macam perangai Spesis Mamalia yang bernama Manusia. Ada yang bagus dan ada yang haprak. Aku pelik bila ada sesetangah dari golongan-golongan yang aku jumpa ni jenis yang tak reti nak terima nasihat atau pandangan orang lain. Pada aku mungkin dia pandai tapi kadang-kadang kadar kebengapan manusia yang aku sebutkan tu berada pada tahap bawah buku lali. Yang lebih syahdunya, dia terasa diri dia KURANG CERDIK tapi dalam masa yang sama tetap sukar nak belajar dan menerima pandangan orang lain walaupun pada hakikat yang lebih brutalnya aku berkata manusia ni takut kepada kebenaran. Kebenaran tentang dirinya yang bodoh tapi sombong.

Aku tak bermaksud untuk menjatuhkan air muka diorang. Tapi aku kecewa kerana yang berperangai demikian ialah manusia yang sebangsa dan seagama dengan aku. Bila aku fikir aku sedih sebab sebagai seorang yang berbangsa Melayu beragama Islam dan bertaraf warganegara Malaysia aku tak sanggup melihat Syarikat Konglomerat terkemuka ini akan lenyap dari senarai syarikat terkemuka dunia suatu hari nanti dengan adanya manusia-manusia yang berperangai macam ni. Aku taknak kerana seorang yang membawa lumpur akan terpalit kepada semua yang masih bersih. Sampai sekarang ni aku masih berfikir apa cara yang patut aku buat untuk aku bagi kesedaran pada diorang untuk lebih berfikiran terbuka dan bukannya sesempit getah paip. Kadang-kadang tu terfikir jugak benda tak elok aku nak buat supaya boleh buat minda diorang yang dah berkarat tu bersih kembali. Tapi bila fikir balik diorang ni semua dah tua. Cukup sekadar mulut aku je yang bercakap bukan tangan dan kaki aku yang mengajar. Betul kata Tun Dr Mahathir. Melayu mudah lupa. Lupa kepada apa yang diamanahkan, lupa kepada apa yang dijanjikan dan yang terakhir lupa nak belajar tentang sesuatu yang baru kerana terasa diri sudah cukup pandai dan tiada yang lain lebih pandai dari kepandaiannya.

Sabtu, April 18, 2009

DO YOU KNOW ? Coke+Ajinomoto Can be Used To Rape Ladies

This article copied from http://keadilangerik.blogspot.com




I received a news about the recent tactic used to spike girls' drink.

It is a cheap and widely used method.

This method was used in Canny Ong murder.

Rapist uses this method.

Coca-cola+ajinomoto/monosodium glutamate = a medicine which will cause drowsiness and excitement in the victim.

This mixture is poisonous if used too often on the victim.

Please send this to all your female friends, sisters, & your loved ones and ask them to beware.

DO NOT accept coca-cola or any other drinks from stranger / even
if it is your friend that you are not very close with.

Siapa SuperHERO kita????

Salam.... Aku nak utarakan satu benda untuk tatapan korang malam ni. Kenapa kita tak pernah jadikan ibu dan ayah kita SUPERHERO kita??? Aku ingat lagi semasa tahun lepas aku masuk kelas LEADERSHIP. Nama pensyarah aku Mejar Raymond. Mula perkenalan sebelum memulakan kelas, dia ada bagi beberapa soalan yang setiap pelajar kena terangkan. Sesi perkenalanlah lebih kurang. Salah satu yang soalan yang dia tanya ialah, SIAPAKAH TOKOH YANG PALING ANDA KAGUMI???? Macam-macam jawapan aku dengar.

Ada yang cakap Tun Mahathir, Pak Lah, Tuanku Abdul Rahman, Iskandar Zulkarnaen, Tuan Guru Nik Aziz, Haji Hadi Awang, Bush dan lain-lain tokoh hebat.


Cuma aku tak dengar GABAN, ULTRAMAN ngan MASKED RIDER BLADE je lagi yang diorang tak sebut. Korang nak tau apa jawapan aku. Jawapan aku tu buat Mejar Ray tengok aku atas bawah. Jawapan aku ialah APAK aku.... Tapi lepas tu Mejar Ray terus berbunyi yang dia pun respek mak ngan ayah dia. Cayalah Mejar. Kita serupalah Tuan. Pelik ke??? What the hell beb ngan kepelikan tu.. Aku rasa memang sangat patut kalo bapak kita jadi idol kita. Korang setuju tak? Sebabnya aku jadikan APAK aku superhero ialah dialah hero aku sepanjang zaman. Dulu masa zaman-zaman susah waktu harga sawit merudum teruk, para peneroka FELDA ni hidup susah sangat. Pernah aku tengok APAK aku sign PAYSHEET dan dapat RM0.30. Korang cuba pikir ngan aku nak sekolah, nak makan minum kitorang 4 beranak tapi duit gaji bulan tu dapat RM0.30. Boleh tak korang pikir camne punya susah hidup. Masa tulah SUPERHERO aku ni betul-betul jadi hero. Setiap pagi lepak kat tepi simpang masuk Kota Gelanggi 2 tunggu lori baja lalu. Pastu kejar lori baja tu untuk ambik upah pikul baja turun dari lori untuk disusun di stor baja. Tahun era 80an mana ada forklift cam sekarang. Dulu semua guna kudrat je. Aku masih ingat lagi kadang-kadang dia keluar awal pagi selepas Subuh dan pulang lewat petang sebab aritu banyak lori yang datang. Berat baja tu dalam lingkungan 25 kilogram 1 bag. Upah untuk angkat baja tu lebih kurang beberapa puluh sen je sebag. Kalau tak silap aku rm.030 - RM0.50 sebag. Tapi berkat usaha dan kerja keras SUPERHERO aku ni rezeki tu ada jugak setiap hari. Pernah sekali Apak pernah dapat hampir RM100. Tapi dia punya azab tak payahlah nak cerita. Aku tengok dengan mata kepala aku sendiri betapa teruknya kerja tanggung baja ni. Bahu ngan lengan memang konpom melelas beb. Merah je. Bila time mandi punyalah pedih. Nak pelik lagi ke bila aku sebut APAK aku superhero. Tak dah kan... Betul tak???? TAPI dalam dunia hari ini memang tak pelik pun kalo mak dan ayah kita hari ini tak lagi dijadikan sebagai SUPERHERO. Dan ada yang lebih terasa bila ada orang yang langsung takde sekelumit rasa respek ngan mak atau ayah diorang. Ini mungkin sebab ada kes lah kot. Aku pernah terbaca satu keratan artikel ni. ” di zaman moden ini,ibu bapa yang sibuk berkerja setiap masa bakal melahirkan lebih ramai anak derhaka ”.... Cuba kita buka minda, fikir-fikirkan apa yang ditulis dalam keratan tersebut. Tak mustahil semua ini akan terjadi kerana pada masa kini telah berlaku pun. Doa aku semoga anak-anak aku sentiasa menghormati aku dan mendoakan kebaikan untuk aku bila aku tiada kelak.. AMIN.

Idola yang PENIPU!!!!

Malam ni aku dok lepak kat umah je sebab petang tadi dah kuar p NSK. Jalan-jalan sambil beli barang. Lepak-lepak malam ni sambil ronda-ronda blog kawan-kawan. Aku tertarik nak ulas sesuatu yang aku rasa menarik. Korang boleh baca kat Sang Kancil Haiwan Hebat. Komen aku, apa yang penulis ni tulis sangat betul. Dulu masa aku kecik-kecik aku selalu dihadapkan dengan cerita-cerita hebat tentang sang kancil ni. Emmm.. bila aku baca artikel yang aku bg kat atas tu baru aku sedar bahawasanya dulu aku telah terpedaya ngan idola kancil ni. Sampai aku rasa aku cukup bijak macam sang kancil bila dapat kelentong orang. TAPI rupanya, idola tu penipu besar. Cheh.. Hampeh betoiiiii.... Nasib baik tagline untuk kereta KANCIL tu SEBIJAK ANDA. Kalaulah dia letak tagline tu sebijak kancil mau aku jual kereta tu cepat-cepat. Bengang punya pasal.... Moral of the story, jangan main redah je untuk jadikan sesuatu tu IDOLA... Silap pilih jadi BIOLA nanti.... Muahahhaha.....

Khamis, April 16, 2009

Bila Jemari Mula Menari

Bila usia makin beranjak bermakna makin banyak pengalaman hidup telah kita timba. Pengalaman adalah sesuatu yang amat berharga yang takde jual kat Pasar Pudu atau Uptown. Pengalaman ni sesuatu yang perlu di kutip dan bukannya menunggu dia sampai dihujung ibu jari. Semua manusia ada pengalaman baik pengalaman manis atau pahit. Selama kehidupan anda ini sejauh manakah anda begitu menghargai pengalaman anda. Akibat dari kesibukan atau keegoan hidup kadang-kadang kita alpa dan tak pernah nak menghargai pengalaman. Mungkin dulu kita pernah dihadapkan dengan suatu sejarah yang hitam tapi apa tindakan kita jika di suatu masa kita perlu mengambil kesempatan atas sesuatu peluang untuk membina kebahagian bagi menggantikan sejarah yang lama dahulu. Mungkin ada antara kita yang berkata serik dengan pengalaman yang dahulu tapi tahukah dan sedarkah kita yang setiap kesempatan yang ada didepan kita ini adalah pemberian dari DIA untuk menggantikan suatu kegagalan yang pernah berlaku dulu.

Dalam kehidupan seharian ini kita banyak terlepas peluang yang ada depan mata kerana kita asyik memikirkan sesuatu yang dahulu. Kononnya nak berhati-hati tapi apa yang terjadi selepas itulah adalah sendiri yang rugi. Dan ada pulak yang jenis suka mensia-siakan peluang yang ada. Mungkin sebab banyak pilihan di depan mata so enjoyyyy, mungkin sebab ego menguasai diri then let's go dan mungkin juga sebab terlalu rasa diri berada di puncak. Antara 3 contoh tersebut yang mana satukah diri kita. Tepuk dada tanya hati. Dicelah-celah kehidupan kita ada detik-detik yang berharga dan satu pepatah yang pakar motivasi selalu perkatakan 'Berlarilah hingga ke garisan penamat kerana perlumbaan yang tidak sampai kegarisan penamat TIDAK AKAN SELESAI'. Fikir-fikirkan.......

Rabu, April 15, 2009

Daring To Change

Tepat jam 10.15 malam tadi Proton Exora telah dilancarkan dengan rasminya. Daripada kenyataan yang dikeluarkan 90% komponen kereta ini adalah hasil produk tempatan yakni buatan Malaysia. Sebagai salah seorang rakyat Malaysia, aku sebenarnya bangga dengan pencapaian Proton pada hari ini. Dari sebuah negara yang diketegorikan sebagai negara ketiga pada suatu masa dulu, pada hari ini, detik ini kita telah menjadi salah sebuah negara pengeluar kereta untuk rakyatnya sendiri. Walaupun pada hakikatnya ada sesetengah rakyat Malaysia masa kini yang masih memandang rendah pada pencapaian Proton. Suatu masa dulu aku berfikiran begitu kerana pada masa demikian apa yang aku perhatikan kualiti Proton terlalu rendah berbanding dengan jenama keluaran lain. Setelah mengenali Proton hampir 6 tahun secara dekat, aku nampak perubahan demi perubahan kerana Proton kini bukan lagi yang aku kenali 6 tahun lepas. Bertepatan dengan slogan DARING TO CHANGE, memang aku nampak perubahan yang drastik tu.

Apa yang sering aku fikirkan sekarang ini, bagaimana cara kita sebagai rakyat Malaysia untuk terus memiliki kereta tempatan dan bukannya kereta luar. Aku ambil contoh negara Korea dan Jepun. Hampir 80% penggunaan kereta dinegara tersebut adalah kereta keluaran negara mereka sendiri. Betapa tinggi semangat patriotik mereka ni kalau nak bandingkan dengan kita. Aku pernah ke Korea yang mana rakyat diorang kebanyakannya guna kereta Hyundai dan KIA. Bagi aku sebagai seorang yang memiliki kereta buatan Malaysia, ada sesetengah model yang diorang gunakan tu taklah hebat sangat pun rekabentuknya. Kualiti pun ala-ala hampas camtu tapi diorang tetap guna gak. Adoiiiii... memang betul2 agungkan produk sendiri diorang ni. Bila pegi sana aku plak yang rasa teruja nak guna kereta diorang. Tapi itu sekadar angan-angan jelah. Mana mampu sehhhhh nak guna kereta diorang. Mahallll lloorrr...

Selasa, April 14, 2009

AWASSSSS!!!!!!!!!

Meh kita saksikan aksi-aksi mat rempit buatan Malaysia. Bagi aku diorang ni terer. Kalau masuk sarkas pun kalah The Royal London. Apa-apa pun, aksi diorang ni menghiburkan tapi AMAT Berbahaya bagi nyawa diorang dan orang lain. Silap langkah boleh dapat pangkat ALLAHYARHAM beb.... Meh kita saksikan. AWAS!!!! Jangan tiru aksi ini di rumah. Anak-anak dibawah umur akil baligh sila dapatkan persetujuan ibu bapa terlebih dahulu. Ok Geng... Wa chiow dulu.....


video


video


video


Buat Kawan-kawan Yang Tengah Tensen

video

Funny Picture

Salam semua... Pada kawan-kawan yang tengah dok serabut pale sebab gaji belom dapat tu, jangan dok serabut-serabut. Relek... Kontrol macho cam aku ni. agak2 malas nak wat keje korang pi balik je. Jangan datang-datang lagi. Pada yang tak mau balik meh layan blog aku. Macam-macam ada kat sini. Awek je takde. Yang lain ada..... Sementara tu meh layan gambar kat bawah ni. Layannnnn......
















































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.