Khamis, Mei 28, 2009

Meh Kutuk MAN U... Muahahhaha

Muahahhahah.. Apa-apa pun aku gelak dulu sebab pasni konpom menangis sebab kena kutuk ngan geng-geng Barca. Aku wujudkan posting ni sebab MAN U dah kalah malam tadi 2-0 ditangan Barcelona. Muahahhahah... Ehhh.. apasal aku gelak plak. Patutnya aku teriaklah... Huwaaaaaaaaa....

Kat sini aku nak ucapkan jutaan takziah... ehhh silap... tahniah kepada geng-geng Barca sebab korang dah menang malam tadi. Sesungguhnya aku terima kekalahan malam tadi dengan hati dan mata yang tertutup. Sebab aku tertido daaaaaaaa..... Hahhahahha....

Kepada Dida, Don dan Miss korang dah menang dan team korang dah jadi juara Eropah. JUARA EROPAH tu.... Perghhhh.. andailah MAN U yang jadi juara tu sungguh indahnya hidup aku time ni.... Takpelah... Barca main memang best dan patut menang dengan persembahan cemerlang tu. ikut kata pengulas-pengulas sukan tak bertauliah kat kompeni aku ni. Sebenarnyer tu ayat bodek je sebab takmo kena kutuk lebih dahsyat lagi. Hehheheh....

Kepada penyokong MAN U especially Olyn dan Duan, bawak bersabarlah yekkk... Kita kalah melawan beb. Ehhhh.. melawan ke kalau main cam hampehhhh... Ikut kata Don Balun dalam blog dia

Kuikui..tok menjawab lalu Manchister dinihari tadi..
peganc bolo pun sekali-sekala.. hhehe
Libang libu wehhhh bila aku baca. Nak balik umah pun ada ni. KECEWA!!!! KECEWA!!!!!

Rabu, Mei 27, 2009

Bertohiyyat menemui SYAHID!!! Subhanallah

Di copy dari Blog Wak Albanjari.

Agak menarik cerita ini untuk aku postkan. Sebelum ni pun pernah membaca beberapa kisah Si Amin ni. Kisah yang agak menyentuh perasaan. Kisah tu menceritakan tentang lawatan anak-anak dan isteri beliau pada hari terakhir sebelum dia digantung. Pada hari itu anak beliau terlalu susah nak berenggang dengan beliau mungkin sebab terlalu rindu setelah lama berpisah disebabkan hukuman penjara. Paling aku tersentuh bila anak beliau menyebut "Esok kita jumpa lagi yer Ayah" sedangkan pada hari esok si Ayah dah takde lagi. Anak beliau berkata demikian masa dah nak balik dari melihat ayahnya kali terakhir. Baliknya mereka itu adalah sebagai membuat persiapan 'menyambut' kepulangan Amin ke rumah. Anak-anak tak pernah mengerti apa-apa tentang kesedihan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Beliau menceritakan tentang seorang banduan yg bernama AMIN iaitu ketua kumpulan Al-Mau'una yg didapati bersalah kerana melancarkan perang kepada Yg Dipertua Agong. Amin dijatuhi hukuman gantung sampai mati.Apa yang menarik ialah peribadi si Amin ini. Beliau seorang yang berdisplin, kuat beramal, mengaji quran, solat malam dan baik dikalangan sesama banduan lain.

Pendek kata banduan yang tiada bermasalah. Seminggu sebelum dia digantung, pengarah penjara telah menziarahi sel beliau dan terkejut kerana terdapat bau yang harum. Bau itu tak hilang walaupun beliau telah pulang ke rumah bau harum itu masih melekat pd pakaiannya.

Mengikut ceritanya lagi, pd mlm sebelum dia digantung, dia berpesan supa dikejutkan pada jam 4.00 pagi. Dia digantung pada subuh pagi jumaat.Pada mlm sebelum dia digantung, didapati Si Amin ini tidur begitu lena sekali seolah2 tiada apa2 akan berlaku pd pg esoknya sedangkan dia akan dihukum gantung pada pg esok.

Bayangkan kalau org nak kena gantung pg esok, mesti gelisah dan mesti tak boleh tidur punya.Bila tepat jam 4.00 pg, Amin ini pun dikejutkan, dia terus beramal, solat taubat, tahajud, mengaji dan sujud syukur dan dia berpesan supaya dibawa ke tali gantung ketika dia sedang sujud syukur.Ketika Amin sedang sujud pada masa itulah dia dibawa ke tali gantung. Bila tiba masa hendak digantung, tiba2 Amin ini pengsan dan tidak sedarkan diri.Masa semakin suntuk dan Amin harus digantung ketika itu juga, maka kepala dia ditutup dgn kain hitam dan hukuman pun dijalankan.

Agak pelik ketika itu kerana hukuman gantung tersebut seperti menggantung anak patung yg tidak bernyawa, tiada pergerakan, tiada jeritan. Didapati juga selipar jepun yg dipakai oleh Amin masih melekat pd kakinya, begitu juga tasbih masih tidak terlepas dari tangan.Apabila janazah Amin dibuka penutup muka didapati lidah tidak terjelir keluar spt kebiasaan mereka yg digantung. Tangan spt org dlm solat d jari telunjuk spt membaca tahiyat akhir. Subhanallah. .........mungkin Allah sudah mengambil nyawanya dulu sebelum digantung......

Begitulah kebesaran Allah yg memberi Rahmat kepada hamba2 nya soleh dan sentiasa bertaubat. Mungkin ini satu petunjuk dari ALLAH kpd kita semua.Inilah kisah yg diceritakan semula oleh Ustaz tersebut.


Selasa, Mei 26, 2009

Teka GOLLLLL!!!!!!!

VS



Mari!!! Mari!!!.... Peraduan teka kacang sudah dibuka... Anda teka berapa jumlah gol kedua-dua pasukan tu. Mari kita tengok siapa yang kena........ Seandainya anda menang hadiah lumayan menanti anda. Hadiah berbentuk pakej perlindungan perubatan dan pergigian percuma di semua Hospital Kerajaan di seluruh negara. INGAT!!!! Hospital Kerajaan.... Jangan gatal-gatal pergi Hospital Ampang Puteri plak....

Jumaat, Mei 22, 2009

Kalau anda rasa anda pantas...... (Update)

Cepat-cepat..... Sapa boleh lawan kepantasan aku yang haprak ni. Kepantasan tahap kura-kura sarkas... Ehhh.. kura-kura ada masuk sarkas ke??? Kalau rase menaip tahap baru masuk kelas belajar Microsoft Office baik tak payah cuba. Wat rosakkan keyboard korang jelah..... Benda ni aku cilok tanpa minta izin dari blog KAM. Main rembat je. Muahahhahaha...... Sebelum berundur nak tambah sikit. Kepada sesiapa yang mencuba test ini sila pamerkan di blog anda sebagai bukti anda hebat dan tinggalkan komen anda diruangan komen. Tapi kalo dapat bawah 30wpm tak payahlah pamer. Wat hang server BLOGGER.com je. Perabihkan boreh yooooo..... Kepada sesiapa yang telah mencapai 70wpm sila minta award dan ais krim dengan Dida. Hhehehhe....

Lawak Sengal - Kisah Malam Tadi

Muahahahhahaha...... Sangat Sengallllll.....



Lawak Sengal Di Pagi Jumaat

Cilok dari blog Wak



Isnin, Mei 18, 2009

Impian Paling HANGIT!!!!!

Malam ni dok umah layan TV
Sebab tak tau nak watpe
Lepas berita tengok cite BIO-NIK
aku layan sampai abes

tiba-tiba.......

Aku rasa macam nak jadi cam dalam cite tu plak....
boleh ke???
Pastu dok menung layan angan-angan jap
Membayangkan bila aku jadi BIONIK.....
Lari laju, kuat dan hebat.... Layannnnnn
Perghhhh.... memang hangit betul impian aku ni.
CAM hampehhhhh......

Ahad, Mei 17, 2009

Wujudkah AKU dihati DIORANG

Dalam dok melepak kat rumah selama seminggu lebih ada 1 pengajaran aku dapat. Mengenal mana 1 intan mana 1 kaca. Sebelum ni aku pernah ditanya oleh seorang kawan aku camne kita nak tau yang kita ni ada kat dalam hati orang-orang disekeliling kita. Aku jawab senang je. Tunggu ko sakit. Pastu ko taulah. Rupa-rupanya Allah nak tunjuk kat aku apa yang aku ideakan tu kena plak kat aku. Selama aku diam serta lepak kat rumah ni macam-macam jenis manusia aku dapat. Terlalu ramai yang aku rase hipokrit. Hanya berkawan time aku sihat, segar, bugar tapi bila aku dah melutut takde sapa akan ambil peduli kat aku. Tak kurang jugak yang jenis buat bodoh terus. Dan ada jugak yang paling best bila selalu ambik peduli kat aku walaupun sms atau call diorang aku tak angkat atau balas. Pengajaran yang aku dapat, kawan untuk ketawa terlalu senang untuk aku dapat TAPI untuk dapatkan orang yang boleh menangis bersama dengan aku amat payah sekali. Teringat aku dengan 1 kenyataan yang kerap dinyatakan didalam email atau blog. Seandainya korang mati hari ini, kompeni korang tu akan mudah dapatkan pengganti korang dalam masa 2 3 hari je. Tapi bagaimana ngan family korang. Selama aku sakit ni, hanya family aku yang betul-betul ambil berat keatas aku. Nak harapkan kompeni aku, tanya kabar aku pun takde.

Bila dah jadi camni, aku jadi terfikir apakah segala pengorbanan serta kerja keras aku selama ni untuk kompeni tu kemana perginya. Adakah ke tong sampah atau bakal ke liang lahad sedalam 7 kaki tu bersama-sama dengan jasad aku??? Adakah aku kerja selama ni untuk kompeni atau untuk hancurkan diri aku sendiri???? Itulah persoalan-persoalan yang tak mampu aku jawab sampai saat aku tulis ni.

Apa yang aku nampak, selepas ini aku bukan lagi hadir sebagai seorang yang akan mati untuk kompeni tapi sebagai seorang yang hanya hadir untuk bekerja makan gaji. Sebanyak mana gaji aku dibayar, sebanyak itulah kerja aku kerana bagi diri aku, aku dah give up dengan sikap serta telatah bos-bos serta majikan yang BERBANGSA MELAYUUUUUU....... TDM pernah berkata MELAYU MUDAH LUPA. Memang betul pun. Antara yang diorang lupa, LUPA bayar gaji walaupun kalendar dah menunjukkan 15hb, lupa bayar claim walaupun kalendar dah bertukar tahun dan diorang lupa nak berubah sikap kearah yang lebih baik walaupun umur masing-masing dah masuk tahap BONUS....... Pepatah cina ada cakap, IKAN YANG BUSUK BERMULA DIKEPALA..... LU pikirlah SENDIRI......

Guru Oh Guru

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Di Persinggahan

Sekian lama hidup di kegelapan,

Teraba-raba tanpa tujuan,

Akal dan budi seakan tak berfungsi,

Ke manakah diri??


Apa diturut kehendak yang meronta,

Menyeksa badan membakar jiwa,

Syaitan dan nafsu meracun dalam diri,

Renungkanlah ini,


Kita sekadar di persinggahan,

Pasti kembali pada yang menciptakan,

Ombak dan badai lumrah kehidupan insan,

Jangan berpeluh jangan berputus asa,

Insaflah semua darinya jua

Jangan biarkan diri terkorban dengan dunia…….


Pada ilahi bantuannya menanti,

Iman dan takwa yang sejati,

Itulah bekalan diri…..


Doa’ senjata mereka yang beriman,

Tuhan pencipta maha penyayang,

Mohon petunjuk mohonkanlah bantuan

Hanya pada tuhan

Jumaat, Mei 15, 2009

SELAMAT HARI GURU 2009

Dulu masa sekolah bila 16 Mei hari kurang belajar sebab tarikh tu HARI GURU. Pada hari tersebut cikgu banyak keje lain nak buat sebab tu tak masuk kelas. Seronok sangat bila sampai tarikh tu. Seronok sebab boleh dengar cikgu-cikgu nyanyi lagu hari guru. Setahun sekali je kalo nak dengo cikgu-cikgu nanyi lagu ni. Biasenyer diorang nyanyi masa kat perhimpunan pagi. Bila aku naik sekolah menengah tradisi yang sama jugak berlaku. Cuma masa ni aku dah dewasa sikit. Dah pandai ucapkan Selamat Hari Guru kat cikgu-cikgu aku. Sampai hari ini aku tetap ingat pada semua cikgu-cikgu aku walaupun sesetengah dari diorang aku dah tak tau dimana diorang sekarang. Yang paling aku sedih 2 daripada cikgu aku dah pun kembali ke Rahmatullah dalam usia yang muda. Al Fatihah dari aku untuk diorang. Segala jasa diorang akan aku kenang sampai akhir hayat aku. Tanpa cikgu-cikgu semua saya pasti saya tak mungkin akan sampai ketahap sekarang. I'allah, segala apa yang saya pelajari dulu akan tetap saya gunakan sebagai sesuatu yang berguna disepanjang hayat saya. Sempena Hari Guru yang jatuh pada hari esok 16 Mei 09, pihak ECHAM.com dedikasikan SELAMAT HARI GURU pada semua insan yang bergelar GURU amnya dan semua guru-guru yang pernah mengajar kami khasnya walau dimana jua anda berada. Doa kami semoga kalian semua berada dalam lindungan Allah, dimurahkan rezeki dan ditempatkan bersama para orang-orang beriman di Akhirat kelak. Semoga kalian semua akan lebih berjiwa kental dan memiliki komitmen yang jitu dalam memikul amanah mendidik demi Agama, Bangsa dan Negara. SELAMAT HARI GURU 2009.

Cikgu Aku...... Kelas 5 Sains Sosial 1995/1996

Puan Juriah (Matematik & Sains Tambahan)
Puan Faridah (B.M)
En Abu Zahid (Pend Islam)
Allahyarham Mohd Zaki (Sejarah)
Allahyarham Khalid (KH)
En. Abdul Aziz Bin Ghazali (PD)
En. Mohd Nawi (Geo)
En Abu Hasan (English)


Aku: Kembali

Salam semua. Alhamdulillah, aku dah semakin sihat. Isnin depan aku akan mula masuk ke ofis semula selepas berehat selama 11 hari dirumah. Kesihatan aku makin pulih dan diharap segala yang membelenggu kehidupan aku selama 7 hari sebelum ni akan pergi jauh-jauh tinggalkan aku. Nyah kau dari hidup aku. Sesungguhnya aku sangat-sangat tak perlukan benda haram tu semua. Kepada semua kawan-kawan yang mendoakan aku segera sembuh, aku ucapkan jutaan terima kasih. Segala jasa baik korang tu akan aku kenang sampai bila-bila. Selepas 11 hari berehat ini aku akan kembali dengan lebih ceria serta dengan semangat baru. Banyak pengajaran yang aku dapat selama aku dok berehat ni. Nanti aku ceritakan di entri akan datang. Salam Jumaat untuk semua.

Rabu, Mei 13, 2009

AKU: Antara Mistik dan Realiti

Dah genap seminggu aku terlantar kat rumah. Baru petang ni aku merasai nikmat berjalan dan duduk dengan betul. Dalam 2 hari ini aku takde nikmat tersebut. Nak duduk kena lapik dengan tuala yang lembut dan bila berjalan kena dapatkan dinding sebagai tempat sokongan. Petang tadi kawan opis aku datang melawat aku kat rumah. Datang diorang dengan bekal SUP Ketam. Sedap SUP Ketam diorang. Terima kasih sebab bagi aku makan sup ketam tersebut. Segala jasa baik korang akan aku kenang sampai bila-bila.

Diri aku ni susah untuk bercerita tentang sesuatu yang mistik. Bukan sekadar untuk bercerita tapi turut gagal untuk mempercayai. Bila dah seminggu aku terlantar dirumah, segala macam jenis ubat telah aku telan namun kesakitan otot-otot kaki aku separas pinggang ke bawah masih belum menunjukkan perubahan malah semakin kritikal yang mana kemuncaknya selama 2 hari terakhir ini aku hampir-hampir tak boleh melangkah dibuatnya. Serba serbi yang aku nak buat semua tak boleh. Nak duduk tak boleh, nak berdiri tak boleh apatah lagi nak berjalan. Yang aku boleh buat baring terlentang tanpa gerakkan badan aku. Dalam masa berehat panjang ni doktor yang merawat aku cukup pening kepala bila berhadapan dengan penyakit aku yang pelik ni. Keputusan darah NORMAL tanpa sebarang jangkitan Virus atau Bakteria. Ubat pula dah pelbagai jenis dia bagi untuk aku hilangkan kesakitan ini. Ikhtiar terakhir beliau ialah merujukkan aku ke hospital sambil tu dia suruh aku ikhtiar cara Tradisional. Terkejut aku bukan kepalang. Mana aku nak cari cara-cara tradisional ni???

Yang paling aku risau adakah aku boleh layan cara tradisional ni??? Boleh ke aku baik dengan cara ni? Dalam dok menung sana menung sini, aku tekad jugak untuk cuba seperti apa yang doktor peribadi aku tu cadangkan. Aku dapatkan seseorang yang aku kenal rapat. Dia cakap dia akan cuba usahakan untuk aku. Dalam hati aku, aku berdoa semoga Allah bagi aku petunjuk dan kesembuhan bagi penyakit aku ni. Alhamdulillah, dengan izin Allah, malam ni aku boleh duduk dengan tanpa lapik apa-apa dan aku mampu berjalan dengan betul tanpa perlu pegang dinding lagi.

Sampai saat ni aku tengah tertanya-tanya lagi camne kesakitan yang aku rasa seminggu yang lepas seakan-akan makin berkurang?? Terlalu banyak sebab yang bermain kat pemikiran aku ni. Dan yang paling tepat sekali jawapannya ialah kerana DENGAN IZIN ALLAH. Alhamdulillah Ya Allah atas segala apa yang kau kurniakan untuk aku hari ini. Sesungguhnya kau telah bukakan kepada aku jalan-jalan untuk penyelesaiaan segala masalah aku ini. Pengajaran yang aku dapat hari ini, dalam meniti kehidupan yang penuh liku didunia yang Fana ini kita manusia bukan beseorangan. Kita berkongsi alam ini dengan bermacam-macam lagi jenis makhluk yang tak pernah kita nampak atau jarang untuk kita fikirkan. Dalam mengejar impian hidup dan kenikmatan hidup yang sementara ini ada dikalangan kita yang lebih gemar berkiblatkan kepada Syaitan dan Jin dalam memenuhi dan memuaskan nafsu serakah serta perasaan hasad dengki yang maha dahsyat tersebut. Adakalanya manusia ini hilang pertimbangan dalam mengejar sesuatu impian yang mana kadang-kala sanggup menjadi hamba kepada makhluk-makhluk halus ini demi mengejar cita-cita yang entah apa-apa. Yang paling parah lagi bilamana manusia-manusia ini tak boleh menerima kenyataan yang Jodoh dan Ajal itu ketentuan Allah. Mungkin manusia macam ni beranggapan segala apa yang telah ditentukan itu boleh berubah dengan syarat bersahabat atau meminta bantuan dengan Jin dan Syaitan. Insaflah wahai Umat. Hari ini kamu mampu tersenyum bilaman kamu melihat orang lain derita tapi adakah selama-lamanya kamu akan jadi Penongkat Langit?? Adakah telah ditetapkan yang kamu akan terus hidup tanpa langsung bertemu AJAL???? Seandainya kamu masih rasa kamu Islam, bertaubatlah sebelum terlambat kerana seandainya kamu dijemput pergi sebentar lagi kamu masih ada banyak lagi HUTANG yang perlu diLANGSAIKAN!!!!!!

Isnin, Mei 11, 2009

Komentar AKU.....

Dah 5 hari aku lepak kat umah. Sambung lagi cuti sampai Rabu. Pulihkan semangat ngan kesihatan balik semula sebab teruk sangat rasanya kena penyakit Chikungunya ni. Wat masa ni dok umah sambil layan internet dan rehat puas-puas. Kepada kawan-kawan yang call tapi aku tak angkat tu jangan kecik hati sebab buat masa ni aku belum bersedia untuk bercakap dengan sesiapa baik berbicara tentang peribadi, kerja dan sebagainya kerana kesan penyakit ini membuatkan daya ingatan, pergerakan serta tumpuan aku terhadap sesuatu telah terjejas sedikit. Aku harap korang semua dapat memahami apa yang sedang aku lalui sekarang.

Dalam dok meronda ni aku tertarik dengan satu artikel yang di lontarkan oleh Don Balun tentang RAGUT. Minggu lepas je kita digemparkan dengan 2 kejadian ragut yang kedua-dua kes berkenaan berakhir dengan kematian dipihak mangsa. Satu kes di Johor dan satu kes lagi di Kelantan. Yang menambahkan kemarahan serta kegeraman aku ialah kedua-dua wanita yang mati tersebut sedang mengandung. Sedih, hiba , pilu dan bermacam-macam lagi perasaan yang tak mampu nak digambarkan tentang kejadian-kejadian tersebut. Aku ada menonton dalam berita tentang temuramah wartawan dengan suami dan anak-anak mangsa. Tersentuh jugaklah bila dengar anak-anak yang dah tiada ibu ini berkata-kata.

Aku pernah melalui sendiri pengalaman melihat kes ragut ini tapi mungkin nasib tak menyebelahi peragut berkenaan bilamana selepas meragut dia tak sempat melarikan diri. Apa nasibnya??? Peragut ini telah dipukul oleh orang ramai tanpa belas kasihan sebelum diserahkan kepada pihak Polis. Dalam hati simpati bila melihat dia dipukul tapi aku terpaksa buang jauh-jauh perasaan tu. Peragut ini berbangsa India dan telah meragut seorang perempuan Melayu disebuah perhentian bas. Selepas diikat adalah seseorang ni bertanya kepada India tersebut kenapa dia meragut. Pilu aku dengar jawapan dia. Dia cakap dia kena buang kerja dan anak-anak dia perlukan susu untuk dihisap sedangkan dalam masa yang sama dia tiada duit. Akibat desakan hidup dan tekanan kerana lihat anak-anak kelaparan dia terpaksa jadi peragut. Aku tak tau samaada alasan itu benar atau tidak tetapi sebagai manusia yang berakal aku cuba memandang positif alasan tersebut.

Dalam dok memikirkan tentang alasan lelaki India itu, fikiran aku menerawang teringat kepada sebuah Filem Jackie Chan yang bertajuk New Police Story. Di akhir filem tersebut diceritakan bagaimana watak Frank itu betul-betul mengkagumi Chan. Kisahnya dia telah sampai ke bandar dengan ayahnya. Si anak berkali-kali menyebut kepada ayah yang dia lapar. Naluri seorang bapa takkan sampai hati melihat anak kelaparan. Apa yang yang si ayah buat ialah beliau telah masuk ke dalam sebuah kedai serbaneka dan mengambil barang-barang makanan sambil berlari keluar dari kedai. Dalam keadaan kelam kabut tersebut si ayah telah dilanggar kereta lalu mati ditempat kejadian. Masa itulah Inspektor Chan ini muncul mendapatkan kanak-kanak tersebut.

Aku agak tersentuh bila memikirkan tentang kedua-dua peristiwa diatas. Satu secara realiti dan satu lagi hanya didalam filem. Dalam benak aku ni selalu terfikir apa aku akan lakukan jika perkara yang sama berlaku pada diri aku. Apa kepentingan yang perlu aku utamakan. Anak-anak atau diri aku. Kita jangan ingat atau bersikap TAK APA dalam hal-hal yang berkaitan macam ni. INGAT!!! Hidup kita umpama roda. Mungkin hari ini kita diatas, tak mustahil esok kita dibawah. Adakah cukup segala persiapan kita untuk kita berada dibawah nanti??? Berbalik kepada cerita meragut. Dalam perkembangan yang makin hari makin sesak kan dada ni, aku malu dan tertanya-tanya kenapa yang semakin tenggelam dalam arus kemajuan sekarang ni Bangsa yang sebangsa dengan aku. Agama yang seagama dengan aku. Kadang-kadang tu aku lemas bila fikirkan hari-hari ada saja kes bunuh, rogol, ragut, rempit dan rompak. Apakah hukuman yang paling berat boleh kita bagi untuk hapuskan semua ni. Adakah hukuman Gantung Sampai Mati belum cukup MENAKUTKAN??? Adakah hukuman sebat belum cukup MENYAKITKAN???? Adakah hukuman penjara belum cukup MENGINSAFKAN???? Rasanye hukuman macam ni dah amat diperlukan kot.....


Jumaat, Mei 08, 2009

Sudah Kiiinaaaaa.......

Dah 2 ari lepak kat umah. MC sebab suspected Chikungunya. Memang merangkak aku kena. Sakit semua sendi-sendi ngan badan. Nak berjalan pun dh tak daya. Lepak kat umah jelah layan sikecik ni. Nak pengsan pun ada layan dia ni. Macam-macam kerenah dia. Dahlah aku dok meringkuk camni. Tapi layan kan jeeelaaahhhhhh...... Seumur hidup aku nilah demam yang paling ngeri pernah aku kena. Lumpuh sementara tubuh badan aku. Semua benda tak boleh buat kecuali baring sambil terkebil-kebil ngadap siling. Sabar-sabar.. Dugaan untuk aku ni.

Rabu, Mei 06, 2009

Cinta Embunan Pagi


ERTI BUDI

Sepasang kaki melangkah
Meniti usia
Hari yang berlalu pergi
Takkan kembali
Seiring dengan masa aku dewasa
Dan kini kufahami ertinya budi

Ku sedar kau sejak dulu
Menatangiku
Tak pernah diriku ini
Engkau kasari
Terisi tiap waktu permintaanku
Diriku kebanjiran kasih dan sayang

Walau tak kuucapkan
Walau tak kupamirkan
Di hatiku selalu menghargaimu
Tunggulah tiba waktu
Di saat tika perlu
Ku pasti akan berada di sampingmu
Akulah embun...akulah hujan
Pada ketika kau hangat kegersangan

Semakin kumengenali ertinya budi
Semakin kau kusanjungi di dalam hati
Sedaya upayaku akan ku cuba
Membahagiakan mu setiap masa

H A R I Y A N G H A N G A T

Hari ini hari yang hangat. Bukan sekadar hangat cuaca tapi hangat hati ngan naikkan suhu kepanasan badan ketahap mencecah hangen 1 badan. Arini memang serba serbi tak kena. Macam-macam jadi bila aku pegi keje. Hari semalam aku sehari takde kat opis sebab ada meeting kat Institut Latihan Perindustrian Kuala Lumpur. Pasal joint venture ngan ILP lah ni. Memang semalam hidup aku aman sebab meeting ngan penuh kusyuk serta tawadduk tanpa sebarang gangguan dari makhluk halus berspesis manusia yang dipanggil customer. Arini plak bila balik opis macam-macam berita yang tak enak untuk aku dengar keluar satu persatu. Dari berita downtime sampailah ke berita Jin Ifrit tak chek barang. Sangat mencabar tugas aku sebagai penguatkuasa kualiti. Tercalar maruah beb kalau barang masuk tapi bila nak jalan baru tau barang tu reject. Pulak tu barang tu dahlah 2 3 ari lepas masuk. Dah lama dok tercongok kat dalam production tu tanpa dipedulikan oleh para insan marhaen. Yang tak bestnya bila nak running production je masa tulah keluar berita part ni reject. Eeeee... tak minat aku nak mendengar ni semua tau tak. Tak mencabar minda langsung. Kalo setakat poblem camni bagi aku setllekan guna kepala lutut jelah aku rasa. Sebab kalo nak guna kepala otak macam tak berapa padan ngan problem je. Rugi space otak aku nak pikir benda2 ni semua. Kesnya ada seorang umat ni dia tak chek barang yang masuk. Kesian pon ada kat dia sebab terlalu penyegan sangatlah nak chek barang tu. Aku rase dia malulah ngan part tu kalo dia chek. Sebab part tu terlalu cantik sangat kot bagi dia. Takpe, wat sekarang ni aku simpan dulu suara-suara lunak aku dari mentarbiah dia. Lu tunggulah lagi satu kali kalu. Itu jam kalu lu kena ini suara lu akan pitam. Takpun lu kena sawan tangis nanti bila kenangkan semua ayat2 aku tu. Emmm.. akan aku nantikan saat-saat keemasan tu. Yang paling tak bestnya bila ngadap semua poblem ni aku jadi tak sehat. Balik je umah petang semalam tak semena-mena aku demam. Badan jadi lemah, sakit-sakit sendi dan seram sejuk. Tak pasal-pasal aku kena ambik PONSTAN sebiji. Pastu berehatlah aku dengan nyenyak. Letih agaknya badan aku mengadap semua poblem ni. LETIHHHHHH lerrrrr aku camniiiiiii..........

Batu Dari Syurga?

Salam. Aku copy dari Blog Wak Albanjari. Menarik untuk diketahui. Terima kasih wak sebab post kat ABO tentang ni.




Neil Amstrong telah membuktikan bahwa kota Mekah adalah pusat dari planet Bumi. Fakta ini telah diteliti melalui sebuah penelitian Ilmiah. Ketika Neil Amstrong untuk pertama kalinya melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet Bumi, di berkata : "Planet Bumi ternyata menggantung di area yang sangat gelap, siapa yang menggantungnya?."

Para astronot telah menemukan bahwa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi, secara resmi mereka mengumumkannya di Internet, tetapi sayang nya 21 hari kemudian website tersebut raib yang sepertinya ada asalan tersembunyi di balik penghapusan website tersebut.

Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyata radiasi tersebut berpusat di kota Mekah, tepatnya berasal dari Ka'Bah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infinite (tidak berujung), hal ini terbuktikan ketika mereka mengambil foto planet Mars, radiasi tersebut masih berlanjut terus. Para peneliti Muslim mempercayai bahwa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Ka'Bah di planet Bumi dengan Ka'bah di alam akhirat.

Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu area yang bernama 'Zero Magnetism Area', artinya adalah apabila kita mengeluarkan kompas di area tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali karena daya tarik yang sama besarnya antara kedua kutub.

Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sehat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan gravitasi. Oleh sebab itu lah ketika kita mengelilingi Ka'Bah, maka seakan-akan diri kita di-charged ulang oleh suatu energi misterius dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah.

Penelitian lainnya mengungkapkan bahwa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga bisa mengambang di air. Di sebuah musium di negara Inggris, ada tiga buah potongan batu tersebut (dari Ka'Bah) dan pihak musium juga mengatakan bahwa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tata surya kita.

Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah SAW bersabda, "Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam. Jami al-Tirmidzi al-Hajj (877)

Isnin, Mei 04, 2009

SELAMAT HARI IBU

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku..... mak
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak
Aku selalu teringatkan ....
mak
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak

Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.....
mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak
Yang selalu berleter kat aku...
mak
Yang selalu puji aku....
mak
Yang selalu nasihat aku....
mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak


Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....
mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak...
lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada.....
.....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2)
Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3)
Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4)
Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5)
Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.