Jumaat, Jun 19, 2009

BIZI!!!!

Masa kecik-kecik dulu aku ketegori manusia bizi. Balik je sekolah kul 1 terus tukar baju pakai uniform kat umah plak. Seluar pendek takde baju. Pastu lari ke dapur makan tengahari. Kul 2 kena pegi sekolah agama plak. Nama ustazah aku Ustazah Ani. Sore dia pun dah wat aku takut ngan dia. Sebab lagi 1 aku takut ngan dia ialah sebab dia kamceng ngan mak aku. Tiap-tiap pagi bila dia nak pegi sekolah je mesti sempat jerit tegur kat mak aku yang tengah siram bunga. Start sekolah agama kul 3. Kul 2 aku dah pegi sebab kalo nak pandai kena gi awal. Pdahal aku nak pegi kedai Siba. Men tikam 2 3 lap. Pastu baru masuk kelas. Balik sekolah ugama kul 5 sebab kena sembahyang Asar dulu kat masjid. Kalo hari ada cite Gaban ngan Suria Baja Hitam, kul 4.30 aku dah ada kat umah sebab time hari ada 2 cite ni aku akan jadi Rabuan Pit. Lari dengan catatan masa bawah 10.3 saat dari sembahyang Asar berjemaah. Pernah sekali kantoi ngan Arwah Ustaz Hj Misron merangkap tok imam dan guru besar sekolah ugama. Masa tu aku ada lagi 2 lap nak sampai umah aku. Boleh plak dia keluar dari kawasan kolam Wak Basir. Pergghhhh... aku sempat tengok dia senyum je kat aku. Esoknya aku kena ketuk ketampi 20 kali kat depan Asmahani, suria, Atun ngan wok. Drop my waterface masa tu. Mesti diorang tak respek aku lagi. Dan paling haru kalau diorang bagi statement palsu kat mak aku. Memang naya aku kalau semua tu berlaku.

Sampai je umah kul 5, startlah aktiviti riadah aku. Kena gak kuar peluh bila petang-petang. Barulah cerdas minda bila pegi sekolah esok. Permaianan petang-petang ni ikut musim. Kadang-kadang main layang-layang, guli, main getah gelang, main nyorok-nyorok dan paling best bila dapat main polis sentri. Paling terer main polis sentri Pian. Lari laju pastu lepas 2 3 lap nafas macam kerbau kena sembelih. Macam-macam bunyi keluar dari hidung. Semput!!!!! Aktiviti riadah ni kena tamat sebelum kul 7. Biasenya kul 6.30 aku dah mandi sebab pas Maghrib nak kena ngaji plak kat umah Makcik Yah. Guru ngaji yang paling best. Ngaji habes kul 9. Balik umah kena buat keje sekolah plak. Punyelah aku bizi. Schedule aku time tu boleh katakan lebih kurang macam tahap ADUN pencen. Sampai kadang-kadang nak ngular pun tak sempat. Kang kalo ngular kang ada kenyang makan penyangkut baju. Pendek kata itulah rutin aku setiap hari.

Bila time cuti plak aku kena dok umah je. Kena hafal sifir. Naik lunyai buku sifir yang Apak aku belikan tu. Hafal tak jugak. Yang paling aku ingat smp harini sifir 2 ngan 5 je. Kadang-kadang sifir 1 tu pun aku kena guna gak mesin kira. Time cuti sekolah ialah waktu paling tak best. Sebabnyer aku takde income. Mane ada cuti bergaji masa tu. Gaji ada time pegi sekolah jelah dan yang paling tak best sekali aku tak boleh menjenguk kedai Muthusamy ngan Siba kalo time cuti sekolah. Kalo jenguk pun kena follow apak aku. Apa kes nak beli tikam kalo follow dia. Mau aku plak kena tikam kang. Selain dari dok umah, kadang-kadang aku kena gi ladang tolong mak aku kutip buah relai. Adoiiii.. benda paling tak best. Tak mencabar kekuatan langsung tapi kena ada kekuatan mental yang kuat.

7 Juri Propesional:

Dida... berkata...

Awok ni bia betol... takkan sifir satu pon pakai kalkulator..

terer gak ingatan awok ye ingat balik kisah2 lama and nama2 org yg berkenaan..

Kalau saya.. kebanyakannya dah lupa... especially nama.. mmg tak boleh ingat semua... nak kata saya ni dah tua.. tak jugak.. sebaya je dgn awok..

Tp tak dinafikan.. kenangan masa kecik adalah suatu kenangan yg terindah... rasa mcm nak jd kanak2 semula ja... haha..

Don Balon berkata...

Pergh..
koi pun paling boring kutip buoh relai..
kala kena yanc bau skek lagi la syahdu..kuikui
kala tolok buoh dgn kereta sorong koi on je.. :)

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

memang bizi betul ya awak...

tapi best tul post ni...

shaniza berkata...

salam..
Alangkah seronoknya diwaktu kanak-kanak. Tak perlu fikirkan masalah.. happy memanjang..

Webmaster berkata...

Dida,
Cite-cite best saya ingatlah. Haaa.... Sifir 1 je guna calculator sbb tak sempat nak hafal disebabkan senang sgt... Hehehehh

Don,
Koi pun on jgk kalu tolak buah tandan ni. Bab buah relai tu yang wat piston rajin koi jem...

Citizen,
W'salam... Saya bizi tahap ADUN pencen je.. hihiihihih

Shaniza,
Dan yang paling best semua benda logik yang kita nak, semua boleh dapat dengan segera. Kalau dah dewasa ni kenalah tunaikan kat anak-anak pulak. Tu jam baru tau aduiiiii.... camnilah bapak aku dulu....

miss GAZA berkata...

salam buat en webmaster..

huh!
rasanya dah lama betul tak mai sini..
sori agak bz lately..
dah tukar template baru dan bertambah machola pulak blog ni!
haha
tahniah2!


haha
nak gelak kali kdua lagi ni.
n3 ni mcm n3 paling lawak ja yg penah saya baca kat sini!
bz betul incik ya tym kecik2.
tapi biasala khidupan bdak2..
saya pon lebih kurang gitu jugakla.
rasa mcm nak crita kat kotak komen ni pulak.
bleh gitu?
haha


ok.
nak stori gak skit.
hehe
saya cuti2 kna hafal muqaddam.
sifir tu kat skolah je..
satu hari satu surah.
kalaw takleh hafal nnti ada jugak kot yg nak kna rotan dan takleh kluar maen!
waaaaa
xleh maen tym cuti mana syok!
so mmg kna pulun hafal gla2 punya..
nak kluar maen aci ligan punya pasal.
=p


er,
sifir 1 gna kalkelete?
haha

Webmaster berkata...

Miss,
W'salam. Kalo nak tau itu baru bizi tahap bekas ADUN. Belum sampai tahap bekas senior PM. Mau tak dok umah kot.

Bz kaa skang? Awat??? Dok watpa skang ni???

Hihihiih.. emmm.. jom main aci ligan nak????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.