Jumaat, Jun 26, 2009

Suzuki 80cc Lampu Petak

Masa sekolah tengahari tadi Amin cakap moto suzuki lampu petak lagi laju dari suzuki lampu bulat. Pastu Amin cite moto suzuki bapak dia pernah menang lumba. Lumba ngan moto suzuki lmpu bulat ngan scrambler budak tempat dia. Yang bawak moto tu Amin cakap bukan dia tapi bapak dia. Lagilah aku percaye. Takkan Amin nak tipu bab bapak dia ni. Moto pegi ladang bapak aku lampu petak. Mesti laju ni fikir aku masa dengar Amin tengah gebang. Masa dalam bas plak budak gelanggi 4 cakap pasal moto gak. Diorang cakap moto honda lampu bulat boleh cecah 1 2 kalo korek blok. Turun je dari Bas Munu, aku terus berlari balik umah. Sampai awal boleh ronda-ronda gelanggi naik moto. Usha kawasan pastu sesekali boleh test moto suzuki lampu petak. Sampai je umah, fuhhhh.. lega... bapak aku tak kemana petang tu. Terus lari naik salin uniform umah. seluar pendek paras lutut baju singlet. Mane masyuk kalo ronda pakai baju sekolah. Dah macam kes lari dari sekolahlah plak.

Kebetulan masa tu piji dah ready ngan suzuki lampu petak dia kat depan umah. Udin adalah pembonceng setia piji. Aku macam biase ler. Kenalah bawak adik aku untuk kaber line. Kang kantoi plak segala aktiviti aku kalo tak bawak dia. Start je enjin asap biru ala-ala mesin sembur nyamuk pun kuar. Tadi kat sekolah Amin pesan kalo nak laju kena panaskan enjin jap. Trek kitorang nak pegi ronda ni kena ikut trek biase. Ikut umah pegawai turun jalan besor terus ke jalan kuil hindu, lalu depan kedai siba pastu belok ikut jalan balairaya, masuk balik jalan besor terus ke jalan umah pegawai dan balik umah. Trek ni takde awek. Trek jalan besor plak trek tempat budak-budak test moto. Memang syoklah bawak laju.

Piji kat depan ngan udin asek tengok belakang sambil tersengih tunjuk gusi hitam dia. Masuk je trek umah pegawai, piji dah mula main gile. Asap biru dah berkepul-kepul smp kadang2 asap tu dah macam puting beliung dia punye pusing. Throtle suzuki lampu petak piji dah makin nak habis. Aku dah makin jauh kebelakang. Dah tertinggal dalam 3 4 tiang. Dari jauh tu dah bau hangit asap moto piji. Piji makin menggila dengan suzuki lampu petaknyer. Selekoh umah Hj Lias diratahnyer dengan lahap. Selekoh umah En Usop pun sama. Udin masih steady mengikut rentak piji. Semakin lama aku nampak piji makin tak kasi change ngan suzuki lampu petak bapak aku. Makin jauh tertinggal. Menuruni bukit rumah Cikgu Rahman, bayang moto piji dan udin dah takde.

Yang ada masa tu hanya batang ekzos suzuki lampu petak kat atas jalan..... Start esoknyer, seminggu aku tengok piji ngan udin kayuh basikal BMX kalo nak pegi mane-mane.

1 Juri Propesional:

Don Balon berkata...

Kahkah..
ni mesti udin anak wak jepri ni..
kuikui..
mchanc2 la wokme ni..kuikui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.