Isnin, Julai 20, 2009

Bukan Deja Vu (Review) - Luahan hati Bekas ADUN Republik Conggo



Muka Depan (Simple dan Sempoi)

Selepas lebih seminggu aku menunggu, akhirnya buku yang aku tunggu-tunggu sampai jugak ke tangan aku. Bukan DEJA VU. Buku karangan Rahimin Idris. Berketebalan 82 muka surat tidak termasuk kulit. Rahimin Idris ni mungkin tak sepopular artis Bollywood macam Kajol dan belum pon sepopular Kajol yang nyanyi dikir barat kat Kelantan. Tapi dia ada bakat semulajadi sebagai seorang seniman. Aku pun belum pernah bersua hidung dengan dia ni. Bersua sms adalah. Dengor suara pun belum ada hajat lagi. Sebelum ni aku ada baca tentang komen buku ni kat dalam blog Fadh. Tapi masa tu aku belom baca lagi.

Pagi tadi tepat pukul 10.30 pagi dengan rasminya buku tersebut telah aku terima. Cuma tak sempat nak panggil Karam Singh Walia je sebab mamat tu sebuk pegi wat liputan kat mana ntah.. Dengar cite macam kat area-area sempadan bulan ngan marikh. Ada pembakaran terbuka kat sana. Polis angkasa Gaban pun dah tak boleh watpe. Sebab tu kena panggil mamat tu utk settlekan poblem.

Bila dapat je aku terus mentelaah dengan kusyuk dengan cara aku lupakan terus kesibukan yang bertali arus lepak aku kat opis. Mula-mula baca aku dah gelak cuma belum sampai tahap meroyan je lagi. Buku ni penuh dengan pengajaran. Lenggok bahasa ada lah jugak gaya-gaya lenggok makcik kiah pegi pekan sari gitu. Senang di fahami dan bahasa yang digunakan ialah bahasa seharian. Bukan menggunakan Bahasa Melayu Purbakala. Kalau dia guna bahasa purbakala aku saman dia RM14 juta bayar ansuran sebanyak 200 kali dengan dikenakan interest 3.65% setahun. Aku ingat aku je yang gelak tapi bila ada geng aku yang baca diorang pun dah hampir-hampir nak terbalik pusat. Bak kata Fadh. Bagi aku memang buku ni bagus untuk langkah pertama beliau.

Dalam buku ni ada 31 cerita pendek yang mana kebanyakkan ceritanya ada pengajaran dan disamping itu terselit seribu satu lawak jenaka. Sapa yang baca pastu tak gelak memang ada something yang tak kena. Mungkin saraf gelak dia dah berubah jadi getah sekerap kot. Komen ikhlas dari aku untuk Rahimin, teruskan penulisan aok dan koi berharap ini bukan sesuatu yang terakhir aok terbitkan. Jadikan ini sebagai langkah pertama untuk bergelar seorang seniman. Teruskan Berkarya.....

Kepada sesiapa yang belum berkesempatan membaca BUKAN DEJA VU dan berminat untuk membuat tempahan, anda semua boleh email kepada beliau di alamat rahiminidris@hotmail.com atau akulatomi@yahoo.com

Jangan lambat order. Dengar cerita beliau nak terbitkan lagi 12 juta naskah. Itupun bergantung kepada ketahanan Printer Kenon Pixma MP160 beliaulah. Kot nyer separuh jalan dah buleh hantor ke muzium Kenon aku tak taulah kan..... Kedua-dua gambar ni aku cilok kat blog Fadh.



Muka Belakang (Jangan menilai sesuatu dari segi rupa)

8 Juri Propesional:

maiyah berkata...

salam.. kalau bleh buat saraf gelak akak bergoyang.. orait ler tu

blur " ~ " specky o_O berkata...

dah ade kat ensik webmaster....blh la sy b0rr0w sebulan dua nti yek... skg ni bln amal...xbek mintak cukai k0hk0hk0h....

endiem berkata...

Salam.. aok ni ajen rahimin ke?

Eyna's berkata...

Koi pun dah dapat dan beli buku ni....tak silapnye koi dapat awal minggu lpas kot....

Tapi koi tak abih bace lg... tak nyempat btul skarang ni...

Webmaster berkata...

Kak Maiyah,
Boleh kot. Nak buat pusat terbalik pun boleh...

Olyn,
Nak pinjam ehhh... Nantilah yer.. tgh pk2 bape nak charge....

Endiem,
Koi sekadar tolong rodong koi je.. support menyaport....

Eyna,
Ahhh aok, mende yang aok bz sangat nih..

blur " ~ " specky o_O berkata...

kan da ckp bulan amal...lagik mau cas ka *geleng kepale*

rahimin idris berkata...

sham,
hehehe terima kasih la. koi hajatnya hari tu tak nok lagi jual buku ni hahaha tapi doh terjual pulok. banyok juga orang mintok. yang ke dua nanti projek ngan alip dan don balon, pastu novel solo n kumpulan cerpen juga. bikin catik2 la lepas ni. kulit kilat2. hehehe

rahimin idris berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.