Ahad, Julai 05, 2009

Satu pagi atas pangkin tepi padang.....

Dulu sekolah menengah aku sekolah kat Sek Men Jengka 10 dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5. Lama giler kat situ sampaikan wak yang buat projek kebun kat belakang sekolah pun dh jadi kawan aku. Itu belum masuk wak yang jual keropok ikan kat depan sekolah. Masa aku tingkatan 1 & 2 aku sekolah petang. Time kalo ada Amali aku kena datang pagi. Kul 6.15 pagi dah terpacak kat simpang Pakcik Nuar tunggu bas Munu. Masa tingkatan 1 & 2 aku panjat bas munu je sebab tak bape ramai sangat orang. Berdiri tetap berdiri lah. Kalo nak naik bas sekolah tak berdiri naiklah bas ekspress tapi kalo nak compare ngan bas koperasi lagi teruk dah macam ikan sadin dalam tin kemik. Punyelah padat. Kalo sesekali tengok dah stail bas mini wilayah tahun 80an.

Waktu Amali ni seminggu 2 kali. Selasa ngan Khamis. Sapa yang tak datang nnt kena balun ngan Ustaz Nik kat depan perhimpunan petang. Sebagai seorang yang berkaliber aku tak pernahlah tak datang. Yang bestnyer kalo datang pagi ni banyak aktivii boleh buat kat sekolah. Dari buang masa macam tu je baik kitorang buat aktiviti. Antara aktiviti yang paling aku tak miss ialah dengar Amin bercerita. Kalo time Amin dok bercerita ni penuh dok keliling Amin. Semua seronok dengo Amin gebang.

Kalo nak tau Amin ni banyak cerita. Pendek kata kalo buat novel tentang pengalaman Amin ni mau cecah tahap 100 ribu unit. Itu belum masuk rujukan dari budak2 U dan cetakan buat buku teks sekolah. Setiap kali Amin bercerita dia punya kupasan tu yang paling aku respek. Cukup padat dan kadang-kadang masa dengar Amin cerita ramai yang ternganga sebab masing2 takjub ngan Amin.

Aritu ari selasa. Kul 7.30 aku dah terpacak kat sekolah. Tempat kitorang lepak kat atas pangkin tepi padang. Macam biase Amin dah start buka gelanggang. Aritu kitorang semua cerita tentang binatang peliharaan kat umah. Amin tanyer aku. Kat umah aok, aok bela ape??? Aku jawab, bela ikan puyu. Aok pulok, tanyer amin kat Jenal. Jenal jawab bela ayam. Pastu macam-macam binatang aku dengo yang diorang bela kat umah. Sampaikan ada yang cite diorang bela tikus mondok. Aku pun tak tau apa motif bela tikus mondok kat umah.

Last sekali Amin pun cerita dia ada bela binatang jugak kat umah. Bapak dia dapat binatang tu kat tepi paya dia cakap. Binatang tu makan kuat. Kadang2 bapak dia tak larat nak bagi makan. Ramai dah excited sebab mengikut amin binatang tu sangat besor dan jinak. Makan pulok atas tapak tangan. Amin cakap kalo malam dia tido ngan binatang tu. Seronoknyer aku cakap. Dah lah besor pastu boleh tido sama. Amin cakap bila malam dia suka peluk binatang tu. Lembut je badan dia. Mail badak dah makin excited. Siap nak ajak amin pegi tengok hujung minggu ni. Jenal pun sama. Usop anak pegawai Felda ngan Man SS dah janji nak naik moto dari Jengka 10 ke rumah Amin kat Tekam Getah ari Sabtu ni. Semua dah konfirm nak tengok binatang tu.

Tiba-tiba Mail Badak bersuara, Binatang apa tu Amin............... Amin dengan penuh excited serta konfiden menjawab.........................

Ikan PAUS...........

14 Juri Propesional:

Dida... berkata...

huk aloh.. dah agak dahh.. mesti si amin ni kaki loyar buruk... ke mmg dia mcm tu? budak2.... mmg tinggi imaginasi dia... saya ada terbaca cerita tentang cita2 seorang budak sekolah rendah nak jadi Ultraman...

macam2 hal.... saya dulu duduk jengka 3 tahun... rindu nak gi Pasar Rabu dkt Bandar Pusat Jengka... makan ikan patin gulai tempoyak.. huhu.. many sweet memories in Jengka...

Webmaster berkata...

Dida,
Memang Amin tu loyar buruk pastu imaginasi macam2. Pernah sekali cita-cita nak jadi Hulk Hogan. Skang ni tak taulah jadi apa. Awak dok Bandar Jengka ehhhh.. Kat UITM ke???

AuraFIza berkata...

amin tu mesti pndai kot..
otak die suke imagine lain drpd yg len..

Webmaster berkata...

Fiza,
Amin tu mmg pandai pun. Pandai wat lawak....

Dzulkarnain Mohamad berkata...

haha..bobok kuat sangat amin nih..anak sapa la nih..

Webmaster berkata...

Hahhaha.. Amin ni budok Tekam Getah. Kawan sekelas koi masa tingkatan 1.

kakpah berkata...

salam. hehe mesti amin kuat daya imiganasinya.

relevan berkata...

Wakaka..mlm ahad baru ni kome ander kat Sg Tekam Getoh..

Dida... berkata...

ha'ah.. saya ex-student UiTM Jengka... best study dkt situ.... tenang je rasa... byk tmpat gak saya dah pegi dkt area2 situ... tmpat awk saya penah dgr.. pegi tak lagi... tmpat yg saya ingat pegi dulu dkt Gunung Senyum.. tekam resort... err... kg awah pn penah pegi gak.. byk la.. x ingat dah...

Webmaster berkata...

Kak Pah,
Bukan setakat kuat imaginasi, loyar buruk pun kuat... Macam2 hal Amin ni dulu..

Webmaster berkata...

Rodong,
Seronok yer aok nengok konsert..

Webmaster berkata...

Dida,
Dah agak dah. Memang seronok pun. Kawasan tu tenang je. Nape tak ke Kota Gelanggi. Best woo kat sana... Nanti nikah si Roy datang tau. Ehhhh.. tapi bila jantan tu nak nikah ehhhh.... Asek2 cite takde awekk.. hahhahah

Mohd Fakhrurazi Jamaludin berkata...

Wakaka...ikan paus?Nasib baik Amin xbela babi.keh keh

Webmaster berkata...

Razi,
Bela babi hutan bulehlah... sebab kalo kat Felda babi hutan banyak.... Ada je cina yang datang buru babi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.