Khamis, Ogos 13, 2009

Kisah Cermin

Ini kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal dalam hutan. Rumah dorang ni dibina diatas pokok... 2 tingkat lagi tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal mengemas dirumah.

Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan. Sedang mencari-cari... tiba-tiba dia terjumpa cermin.. Dia pon bawak balik cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya tanpa pengetahun isterinya.

Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik pelik melihat telatah suaminya tu..

Maka disiasatlah bilik yang selalu dim as uki oleh suaminya.. bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik tersebut tanpa pengetahuannya..

Dan punyalah terkejut beruk.. dia masuk je bilik tu.. dia ternampak cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa.. so, dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya.

Apa lagi.. habis berlari dan meraung menangisla dia cari maknya..Lep as berjumpa dengan maknya.. mak dia cakap nak lihat sendiri perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu..

Lalu maknya pon m as uk ke bilik tersebut.Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak..

Isteri: Apsal mak ketawa?..
Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin lain.. carik la perempuan yang elok sikit.. Ini tak.. aku tengok perempuan kat bilik tu.. dah la tua.. hodoh pulak tu

6 Juri Propesional:

~0~ berkata...

hahahaha...sabar je la...

Dida... berkata...

salam...

cermin2 kan diri kita sebelum kita berkata tentang orang lain..

lebih elok... jgn mengata org lain... dan jgn berkata perkara yg sia2...

kakcikseroja berkata...

ha.. betul kata Dida tu...
Kakcik setuju..

Saliza berkata...

Ha ha ha..
Gelak guling2 ni...

hai berkata...

hehehe...gone le kita pon kalau tak de cermin,tentu perasan lawa je!!!wei,aok ni..orang asli skrg jgn main,kalah kita!!

relevan berkata...

Lor..jgn main dgn cermin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.