Selasa, September 08, 2009

Kat Pasar Ramadhan & Surau

Sejak dari minggu lepas aku banyak lepak pasar ramadhan cari-cari juadah sambil usha makwe-makwe yang jual kat gerai tu. Balik je keje ambik mem terus lari pegi sana. Lambat je paham2 jelah jalan KL ni. Dah macam anai-anai nak jumpa Ratu punya panjang Q. Itu belum masuk ada yang jenis sayang nak guna otak. Jenis suka potong Q kalau jem. Ntah apa2. Perangai tahap Jahiliyah betul. Abu Jahal dulu pun reti beratur kalau naik unta.

Dalam dok mencari juadah ni hari-hari boleh kata aku terbeli benda yang nak cite pun tak best. Rupa makanan tu gempak tapi rasa Masya Allah. Ikut hukum akal aku blh cakap mmg tak padan dgn harga. Yang poblem masalahnyer diorang ni nak untung je lebih. Buat makanan macam tak guna resepi. Len kali kalau nak jual makanan tu buat macam nak mkn sendirilah. Itu pun tak blh pikir. Skill gunakan akal pikiran langsung takde. Orang nak meniaga, dia nak meniaga tapi ntah apa2. Kalau cakap lemah akal kang marah plak.

Sambil2 jalan bawak anak2 ada geng2 moto tahap2 brader beli style drive thru. Ko ingat Mc D ke apa? Ni lagi satu spesis yang takde kebolehan gunakan otak. Kalau kena ekzos kat kaki anak2 aku memang aku terencatkan akal dia kat situ jugak. Kurang pendidikan sivik betul. Ni mesti jenis kaki ponteng masa belajar pelajaran Alam dan Manusia masa darjah 4 dulu ni. Bila dah tua-tua terus jadi bengap tahap minyak tar beku.

Pastu bila malam plak kat surau, ada antara mak ayah yang bawak anak-anak ke surau. Niat tu amat baik sebab nak kenalkan anak-anak ngan surau tapi yang tak bestnya ada budak-budak ni bukan datang nak sembahyang pun. Kalau dah anak umur 3 4 tahun nak sembahyang mendenyer. Siap ada yang lintas hormat kat depan jemaah lagi. Yang pelik nya mak ayah jenis wat derkkk je bila anak2 camtu. Tak paham aku perangai mak ayah budak2 ni. Macam2 aku jumpa tiap2 malam perangai anak2 ni. Ada yang masa jemaah tgh sembahyang main pintulah. Berdentum dentam pintu tu kena bukak tutup ngan diorang. Tapi takde plak ayah-ayah yang larang. Aku nak je pegi larang tapi takut ada yang tersinggung plak nnt. Kang tak pasal2 nak tegur anak2 dia aku plak yang kena seligi ngan bapak diorang. Dok kat bandar ni bukan boleh caya sangat. Niat kita baik nak nasihat anak dia tapi mak ayah dia ego lebih2 plak. Kat kampung lain. Konsep anak ko anak aku masih tebal lagi. Pantang silap, mmg nahas kena seligi dgn org kampung. Ntahlah.... setiap malam aku makin tak paham......

20 Juri Propesional:

~0~ berkata...

salam
sabar je la bang...memang camtu kerenh kehidupan..bawak ke masjid nak tunjuk prihatin tapi menyusahkan jemaah lain...mengganggu plak..

Fadh berkata...

sbb tue koi malas nak ke pasar ramadhan...bkn setakat pusat segala juadah tapi juga tempat untuk pusat yang didedah dan pusat tempat orang yang akalnya haramjadah.

Kamria berkata...

Tu la... salah satu punca aku malas nak beli kat pasar ramadhan... tahun lepas seminggu jerr aku wat perangai beli kt pasar ramadhan konon nak save tenaga nak rest la... mmg ada jer yang tak puas hati... n slalunya lauk yang dibeli tak sempat nak bawa ke sahur dah basi....yang buat aku nekad untuk masak walau macam mana lambat pun... sbb hari ke 7 ramadhan tahun lepas aku kena cirit-birit...ishh...ishh tahu ni mmg jrg beli kecuali kat akak yang kita dah selalu beli walau bulan tak puasa.. selalunya kuih2 la.. kan...

INTAN RH berkata...

Salam Echam, salam kunjungan balas. Semlm harga kueteaw grg dah naik 50 sen. Sabo jek kan..

kakcikseroja berkata...

Mana Echam tahu Abu Jahal tu beratur nak naik unta??? Macam iye iye je.. hehehe...

pB berkata...

agak agak lar mok ayoh budok budok tu kusyuk tak sembahyang ???

relevan berkata...

Kat masjid besar pun ramai yg bawa anak2..dh tu mekak jer..kwn tau sebab nye Echam..jika mak tak ikut p mesjid sama bapaknye..mak nye suh bawa anak2 sbgai eskot..takot bapak nye melilau ke tmpt lain bila habis solat terawih..zmn akrg ni mcm2 boleh jd.. :=)

Don Balon berkata...

Echanc...
nyehnyeh..
sebak tu koi setakat ni simpang "chow kit" kita tu je la minggu merdeka dengan minggu nuzul koi balik gelangi koi membeli..
menyampoh koi dengan machanc2 ragam penjual dan pembeli bazar ramadhan ni..
menamboh ke dosa je kala pegi..
hey terawih tu moleknya anok suruh duk sebeloh..
kala belum sunat pun koi suruh jugek dok sebeloh jugek..
kalau jumaat tu lain la..takut putus saf ke goner ke..

tapi echanc..
kalau yang 3-4 tahun tu takde hey sangat..koi takde nok maroh sangat..
yang berborok suara doh machanc kambing gurun lepas tu dive buat machanc tahiyat akhir bila jemaah doh tahiyat akhir lagi koi rasa machanc nok sembelih..
mok ayoh tok pantau langsung..
tembok je patutnya..

Koyuki berkata...

bawak anak2 kecik camtu bleh..

pastu tambat kat tepi dinding..

hehe~

endiem berkata...

tu yang koi malas nak gi pasar ramadhan mula mula beli kuih.. masuk minggu kedua mulalah nak beli penjual kuih pulak

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

peniaga sekarang nih nak cepat naik haji... tu lah pasal...

tak suka betoi ngan perangai diorang ni kan

Webmaster@Echam berkata...

Edi,
Betul tu. Tapi ntahlah diorang ni. Tak pikir kot bila anak2 wat bising..

Fadh,
Koi setuju amat. Kurangkan pahala pose je kala ke sana. Macam2 org kita jumpa....

Kem,
Tahun ni alhamdlillah aku belum kena apa2 lagi. Tapi aku dh hati2 bab membeli ni. Cukuplah sekali kena food poisoning 2 tahun lepas. Azab aku kena.

Intan,
Yeke?? Kat area mane yang dh naik tu? Kat area umoh koi ni belom lagi. Harga biase je....

Kak Cik,
Erkkkk.. perumpamaan je tu. Sbb kalao cakap diorang abu jahal kang marah plak.. hehehhe

Pb,
Kawe raso jange kato mok ayoh, hok pak ime tu pun dok tahu kusyuk ke dok....

Abg syed,
Yang tu kawan setuju sgt. Strategi mok kat umah.. hehehhe

Don,
Yes... simpang chow kit. Balik baru ni pun koi pegi jugek.

Koi setuju dgn pendapat aok. Koi pun sama rase menyampoh amat dgn budok2 perangai camtu. Time org solat diorang memekak macam kambing gurun tapi bila tahiyat akhir semua dok sekali tahiyat tu. huuhhhh.. panas hati koi nengok...

Koyuki,
Hahhaha.... tu dah macam kat umah Ah Long tambat peminjam yang tak mampu bayar...

Endiem,
Huh... hebat aok. hohoho...

ZOOL@TOD berkata...

"Abu Jahal dulu pun reti beratur kalau naik unta."

Ha.. Ha.. Ha.. Saya bagi 5 bintang untuk ayat ini.

Cikgu Jang .. berkata...

dah tiap2 tahun pasen nye gitu sokmo...takpe lah rodong, bulan ni dah tak lama lagi nak habis...esok dah masuk bulan syawal...lainlah pulak kisahnya..gone?

ezzati berkata...

haha..ni mmg panas ni...

tp, kan ayh sy ckp..psl budak2 kt masjid tu ayh sy kata bgs bwk bdk2 kenal msjid..sedangkan Nabi pn x mrh bila cucu dia naik ats dia ms dia sujud... ( ayh sy la yg bg tazkirah kt kitorg..:) ) ...

maiyah berkata...

salam.. mmg camne nak solat kalo bebudak dok lari kulu kilir.. mak ayah kene ler beri kerjasama

zai berkata...

"Sejak dari minggu lepas aku banyak lepak pasar ramadhan cari-cari juadah sambil usha makwe-makwe yang jual kat gerai tu."

Amboi3..ni nak cari juadah ker nak cari bini no. 2 ni Echam. kang ada orang yang kena berbuka dengan tapak kasut kot hehehe...

Yoyoy Kamphora Spa, GOMBAK berkata...

Biase la g bazar ramadhan...tgk mcm sedap tp rase.....hmmm sabar je laaa...
Saje2 jln2 psr ramadhan tgk gelagat manusi tgh kelaparan cr mknn...

Webmaster@Echam berkata...

Zool,
Keh..keh..keh.. Ayat nak bg org lebih paham. Kang kalo samakan ngan abu jahal marah plak...

Cikgu Jang,
Betoi tu... Esok pas raye banyok pulok cite org masuk wad. Kek nyer banyok makan....

Kak Maiyah,
Betul tu. Tapi saya wat derk jelah. Solat je selagi blh. Jgn smp dia pijak pale kita sudah.

Kak Zai,
Usha awek depan mem takpe. Paling2 kuat pun kena cubit je. Paling best kalo beli kuih kat tempat awek lawa. Aduiiii.. ni yg tak tahan nak tgk ni. Kesian tau.. hahhahaha

Nurul,
Hehhee.. suka ayat awak tu. Gelagat manusia kelaparan cari mknan....

ummu Masyitah berkata...

salam,FIL saya memang tak beri anak sedara gi masjid terawikh.walau dah 12 tahun sebab kami tau dia nanti camna.ganggu orang tua-tua nak solat je.
dari satu aspek,bagus sebenarnya ajar anak2 sejak kecil cintakan masjid/surau.tapi,anak2 ini kenalah dipantau oleh parents masing2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.