Selasa, Oktober 27, 2009

Awang Afrika

Sebut je Awang Afrika semua tahu spesis apa ni. Kalau dalam perbualan seharian aku, aku panggil Mat Kicap. Perwatakan kasar serta bersikap agak kurang ajar. Kat kawasan rumah aku banyak spesis ni. Berkeliaran merata tempat sambil berkepit dengan awek melayu. Cantiklah pulak awek melayu tu. Napelah awek melayu tu taknak ngan aku yang encem ni. Mungkin sbb 'awang hitam' tu besar kot.

Aku agak terlambat postkan tentang kes seorang budak yang mati sebab dirogol dan diliwat di Kajang minggu lepas. Budak tu umur 3 tahun tapi kena dera, rogol dan liwat. Aku tak boleh nak bayangkan camnelah seksanya adik tu menahan tujahan 'awang hitam' Sudan tu. Patutnya 'awang hitam' tu untuk mak dia tapi camnelah boleh anak dia yang dapat. Bila baca dan dengar cerita ni buat aku makin bengang dengan orang-orang asing yang berlambak kat Malaysia ni. Aku heranlah kenapa KERAjaan kita ni terlampau berlembut dalam hal pendatang asing ni. Heran aku. Setakat hari ni aku tak dapat lagi hujah yang betul-betul konkrit kenapa dibiarkan pendatang-pendatang asing ni banyak sangat kat Malaysia ni. Kalau setakat datang nak melancong aku setuju tapi kalau dah sampai tahap buat semak memang aku haru.

Sekarang ni kat Malaysia ni dan macam-macam awang ada. Awang Indon, Afrika, Sudan, Nigeria, Bangladesh, Myanmar dan macam-macam negara lagi. Kehadiran diorang ni setakat ni ada yang boleh bantu kita tapi kebanyakkannya menyusahkan kita. Bila plak yer Indon nak ngaku Bangla ngan Awang Afrika dia punya.

9 Juri Propesional:

MuMMy 2 Haqq berkata...

bodo la mat kicap sudan tu!!!

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

dunia dah nak kiamat, macam2 lah echam

kakcikseroja berkata...

Entah la Echam.. pada siapa nak ditudingkan jari...

akhirnya, berbaliklah pada lagu bangau oh bangau...

~0~ berkata...

Mereka ni mmg nyusahkah je. Cam awang hitam tu dtg guna pas pelajar tp xcam pelajar pun. Pastu duduk bertahun2. Kawasan perumah kita pun da jadi cam afrika kalo diorang wat port.

Fadh berkata...

1malaysia laa katakan...dh PM dok laungkan sangat slogan 1malaysia...jadi dia pun sokong laa sbb nanti akan ada keturunan negro kat malaysia nie...1malaysia laa katakan...

Fadh berkata...

1malaysia laa katakan...dh pm dok laungkan sangat slogan 1malaysia...jadi dia pun sokong laa sbb nanti akan ada keturunan negro kat malaysia nie...1malaysia laa katakan...

endiem berkata...

awang kicap tu kdg2 jual jam tangan, tali pinggang, murah

relevan berkata...

Elok di penggal sahaja kepala Awang Hitam Sudan yang buat hal demikian te..

ummu masyita berkata...

"awang Hitam" @ foreigners ni biasanya romantik amat.Adalah juga kengkawan saya dulu suami mereka ni dari kalangan mereka. Tapi apa yang pasti,lelaki Melayu juga yang terbaik sebab sebudaya dan yang penting seagama.
Dalam kes di atas,ngapelah si ibu tergamak 'bersekedudukan',yang jadi mangsa,anak juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.