Khamis, Oktober 01, 2009

Gempalah PULOK!!!!

Haaa.. malam semalam bila koi bukak je TV koi dengor ada jadi gempa bumi kat Padang, Indonesia. Setakat koi menulis blog ni koi tok tahulah pulok berapa dah angka korban harini sebab balik tadi koi terpa laptop je bukan terpa TV nak tgk berapa yang mati sebab sakit hati koi masih tebal lagi kat geng-geng indon ni. Koi anggap itu semua sebagai dugaan dan peringatan kepada kita dan BANGSA tu supaya kena lebih beringat dengan bencana yang Allah turunkan tu.

Sblm ni koi ada nulis pase org Indon bawok buluh runcing nak sweeping orgMalaysia yang diorang panggil Maling-sia. Kesnya diorang cakap tarian PANDET tu diorang punya dan kita mencuri budaya diorang. Maling dalam bahasa indon dimaksudkan sebagai pencuri. Dalam beberapa blog yang koi baca malam ni ada sebut yang Presiden SBY ada merayu bantuan dari negara-negara jiran terutama Maling-sia untuk bantu diorang berhadapan dgn bencana alam tu. Kat sana sekarang ni mesti ramai rakyat dia tgh duduk bawah kanvas kan sbb rumoh dah habeh hancur lebur dek bencana yang datang.

PESANAN koi kepada rakyat indon kat sana.... Buatlah pondok buruk wokme dengan buluh runcing tu sementara ada rezeki nak buat rumah baru. Sambil-sambil tunggu bantuan tu jangan lupa yek kalau ramai-ramai pakat menari PANDET. Kalau boleh menarilah sampai jadi PANDIR. TAPI janganlah mengada-ngada suruh Negara MALING-SIA ni yang hantar bantuan. Wokme kat sana kan dah ada SKUAD SWEEPING. Ape kejadohnyer nak minta bantuan dgn org MALING-SIA lagi. Buat jelah sendiri. Bila time senang berlagak macam tak ingat dunia. Bila dah nak MAMPUS tau pulak cari org lain minta bantuan. Itulah sebab koi cakap BANGSA INDON ni satu BANGSA yang tak reti di UNTUNG. Tolong diorang ni ibarat lepaskan ANJING KURAP tersepit. Dahlah berkurap pastu gigit orang. Yang kena gigit tu pulok bukan setakat luka kena gigit malah dapat kurap anjing tu sekali.

12 Juri Propesional:

hai berkata...

marah nampak!!!relax la...dah namanya lumrah manusia didunia ni,memang selalu tak kador kediri....nak buat camna???masing2 ada dugaannya....sabo je la!!

Fadh berkata...

tak baik weh cakap gitu...nie hari diorg kena musibah...klau kita alpa dan lupa diri nanti kita plak yang kena bencana...sebelum kena baik kita beringat dan jangan kufur dengan nikmat aman sejahtera yang Allah pinjamkan nie...tlg doakan supaya mereka sejahtera pun kira ok dah.

~0~ berkata...

btol tu bang...diorang xpenah nak bersyukur dan sedar.

ZOOL@TOD berkata...

Sabar Echam.. Sabar. Banyakkan beristighfar. Mereka semua saudara se-Islam kita. Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua.

relevan berkata...

Tak cukup buluh runcing..amik buluh lemang ada banyak..

INTAN RH berkata...

Echam, baik kita bersyukur sbb negara kita blm lg ada bencana teruk2 mcm tu. Segala kejadian datangnya drp Allah swt.

endiem berkata...

berilah bantuan kepada yg memerlukan..

Cikgu Jang .. berkata...

Mintak2 le penduduk malaysia ni mengambil iktibar dr negara indon tu.....marilah kita sama2 dekatkan diri dengan Allah SWT dan mengikuti sunah Pesuruhnya....aminsupaya kita dijauhi darpd bencana sebegitu

zetty berkata...

memang tgk diorg nie geram...sbb x sedar diri...
tp bile ad musibah y menimpa diorg mcm tue..memang kesian...
dan kite sbg manusia yang mempunyai akal fikiran yg waras...sntiasa bantu org y dlm kesusahan...itu lebih baek...

Don Balon berkata...

Echanc..
yang buluh runcing tu ..
Sumatera kaum lain..
koi ada dua tiga orang roong budok2 sumatera..
demeh attitude lain dgn org pulau Jawa..
tamboh2 yang asey acheh la..
apa pun..
koi sentiasa berpegang..
ada Indon jahat, ada indon baik..
ada melayu jahat ada melayu baik..
ada yahudi jahat, ada yahudi yang agak ok (koi nok cakap baik pun payoh kuikui..)

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

echam...

buat baik berpada2
buat jahat JANGAN SEKALI....

kita doakan yang baik2 untuk saudara seagama kita

n@m@n berkata...

sabor cham..

kita mintak supaya jauh bala ni drpd kita la ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.