Khamis, Mei 27, 2010

Signboard kat opis aku....

Aku dah tampal kat opis aku. Korang bila lagi....


Isnin, Mei 24, 2010

Trip Kenyir May 2010 (Part 1)

Serba sedikit gambar yang dapat aku kongsikan dengan semua followers. Cerita tentang trip akan di publishkan sedikit masa lagi di sini. Sekarang ni tengah tunggu gambar2 dari para cameraman yang bertauliah. Dah ade gambo nnt aku postkan lagi kat sini. Yeaahhhhhhh....

























Ahad, Mei 16, 2010

SELAMAT HARI GURU

Dulu masa sekolah pernah kena rotan, pernah kena jemur tgh panas, pernah kena berdiri atas kerusi, pernah berdiri atas meja, pernah lari keliling padang sbb tak siap keje rumah, pernah kena dok kat luar kelas sbb bersembang masa cikgu ngajor, pernah kena cubit kat perut, pernah kena cubit kat peha, pernah kena ketuk ketampi, pernah kena baling dgn kapur sbb dok wat keje lain masa cikgu tgh pot pet kat depan dan paling rare pernah kena lucut jawatan sbg ketua kelas sbb nakal bebenor. Itulah kenangan masa sekolah dulu. Semua kenangan tu ada masa sekolah rendah dan menengah dan sampai ke ILP. Masa kat UUM takde sbb semua dah tua2 kat situ... keh3....

Pada hari ini 16 Mei 2010 merupakan Hari Guru. Kat sini nak dedikasikan selamat hari guru kepada Cikgu Aini Bt Ab Llah Nawawi, Cikgu Tun Nurul Fathinah, Cikgu Faridah, Cikgu Juriah Bt Ahmad, Tuan Hj Ramlan Bin Hashim, Prof Yahaya Bin Ramli, En Aminalrashid B Hussien, Cikgu Dahalan Bin Puteh, Cikgu Hamzah Ibrahim, Ustaz Abu Zahid B Awang Besar, Cikgu Sani, Cikgu Ramli Akil Ali, Cikgu Mat Isa Che Mat dan semua para-para guru yang telah banyak berjasa pada aku. Walaupun nama cikgu-cikgu tak dapat saya senaraikan tapi jasa cikgu tetap saya ingat sampai bila-bila. Selamat Hari Guru.......

Jumaat, Mei 14, 2010

Trip Kenyir May 2010

Selepas merancang hampir 7 bulan, akhirnya malam ni para peserta Trip Kenyir May 2010 akan memulakan langkah seterusnya bagi menjayakan trip berkenaan. Trip yang dikelolakan oleh aku ni akan berlangsung selama 4 hari 3 malam. Ini bermakna aku akan bercuti bermula isnin sehinggalah hari Rabu. Yeaahhhhhh.... lupakan seketika kesibukan bekerja. Aktiviti membaca blog pun akan bercuti sehingga tarikh berkenaan sbb kat tengah2 hutan tu mane ade line tepon atau yang sewaktu dengannya. Yang ade line tali pancing je... hehheheh.. Apa-apapun kepada semua doakan keselamatan kami semasa pergi, ketika disana dan semasa pulang semula ke Kuala Lumpur. I'allah, hasil dan laporan trip di Kenyir nanti akan di postkan di sini.....

Ahad, Mei 09, 2010

Fwd : Surat dari anak emak

Didedikasi Selamat Hari Ibu ini istimewa buat Puan Aini bt Ab Llah Nawawi, Puan Intan Rayahin bt Hassan, Puan Siti Asya bt Ahmad, Puan Mek Habsah bt Din, Puan Hanisah bt Haron, Puan Ruzaidah bt Yusof, Puan Rozlina bt Yusop, Puan Mutmainah bt Saidi dan PALING istimewa untuk Allahyarhamah Rofeah Bt Saidi yang telah kembali ke rahmatullah pada 5/10/2003. Semoga roh mak dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Kepada semua para Ibu, selamat menyambut HARI IBU 2010. Semoga anda semua akan menjadi ibu yang sejati. Segala jasa kalian akan diingati sampai bila-bila....

Di petik dari Blog Abg Syed

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.... tanpa rasa mengantuk.. tanpa rasa letih.....kakak pun rasa hairan...... mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB..... ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.......

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa.... mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital....
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital....
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju...
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit..
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat....
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital..
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.......
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek....
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau....
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....

Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006 ..
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann.. .kannn ...

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata...' dikk...jangan nangis...
kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya..'
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak.....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk 'anak soleh' kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak.....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas.... makk....
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi....
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi....
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak....
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak...
kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata...' tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..'
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan..

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje....
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak..
I LOVE YOU SO MUCH ..
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil..

Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2 (bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. ..Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com..

Halal atau Haram

Apa yang kita fikir bila tengok video ni????


Sabtu, Mei 08, 2010

Jawab Tag Kak LipisLady

Lama doh kawan tak menjawab tag. Arini kenalah menjawab pulok. Time kasih ye rodong sbb aok ingat nak tag kawan. Rodong yang menge tag kawan ialah kak lipislady. Ni arahan yang perlu kawan ikut.

1. Go to your photo files, select the 3th photo folder.

2. Select the 3th photo in that folder.

3. Post that photo along with the story behind it.

4. Then challenge 3 blogging friend to do to do the same


Ni gambonyer.

Ceritanyer.... Gambo ni diambil masa Si Along ada temujanji kat Hospital Kota Bharu. Gambo ni diambil selepas Along buat terapi kat Cara Pulih Kerja....

Sapa yang nak kena tag tak taulah nak select sapa. Tapi rasenya tak perlu kot sbb mungkin ade yang dah buat tag ni. Apa-apa pun ucapan terima kasih lagi sekali pada Kak Lipislady sbb tag kawan. Mungkin lambat untuk kawan menjawab tapi sekarang ni hutang dh selesai.. hehhehe..

Jumaat, Mei 07, 2010

Jangan Berpolitik kat Masjid

Hayati kartun ni.....



Arini kat Masjid Serendah mungkin tajuk Khutbah Jumaatnya ialah Mari Menjaga Kebersihan Sungai kita...... HAPRAK!!!!!!!

Khamis, Mei 06, 2010

Kasih Si Abang.......

Aku tersentak bila pertama kali tengok gambar ni. Terbayang kedua-dua anak aku. Sedih dan agak terkesan dalam hati bila kedua beradik ini berpelukan. Persoalan yang bermain dalam minda aku ialah kemana kedua ibu bapa mereka dan yang kedua mungkin kedua-dua anak ini yatim piatu. Seandainya yatim piatu alangkah sedihnya nasib mereka tanpa tempat bergantung untuk teruskan kehidupan seharian. Aku tak tahu dari mana datangnya sumber foto ni tapi walau dimana sekalipun sumbernya, foto ni amat tinggalkan kesan pada aku. Cuba fikir dan bayangkan seandainya 2 beradik ini anak2 kita.......


Rabu, Mei 05, 2010

H1N1

Jom nyanyi sama-sama. Kalo boleh suruh anok2 kat rumah hafal dan fahamkan lagu ni.


Isnin, Mei 03, 2010

Solat Sunat Dhuha

Mencari rezeki yg berkat & halal adalah wajib kita sebagai umat islam... Bukan mengajar.. tetapi sebagai panduan hidup kita di bumi ALLAH ini.....

Di perturunkan panduan Solat Dhuha... sebagai amala biasa tuanpuan dimasa hadapan...


1. Dua rekaat sahaja.. selepas 30 minit terbit matahari.. maknanya... sebelum jam 8 dah bleh solat dah..


2. slepas baca Alfatihah.. rekaat pertama.. bacalah salahsatu surah.. al-kafirun atau al-ikhlas atau al-syams atau tiga2 skali..


3. rekaat ke2.. slpas al-fatihah.. bacalah surah.. al-dhuha..... lakukan dgan keyakinan, ketenangan & pohon murah rejeki..


4.. selesai solat.. doalah.. "Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha ini adalah waktu dhuha -Mu, keindahan & kecantikan ini adalah keindahan & kecantika -Mu,.. kekuatan & kekuasaan ini adalah kekuatan & kekuasaan -Mu, pemeliharaan ini adalah pemeliharaan -Mu..
Ya Allah, jika rezeki dilanggit, turunkanlah ia, jika rezeki dibumi, keluarkan lah ia,,, jika dilaut, maka timbulkanlah ia, jika sukar maka permudahkan lah ia, jika sedikit, perbanyakanlah ia, jika banyak maka berkatilah ia, jika haram maka sucikan lah ia, dengan berkat waktu dhuha mu, keindahan, kecantikan, kekuatan, kekuasaan & pemeliharaan Mu, kurniakan lah daku apa yang engkau anugerahkan kepada hambamu yang soleh & beriman,,".


5. Hadis Nabi.. "barangsiapa yang sentiasa melaksanakan dua rekaat dhuha, diampunkan dosa2nya walaupun sebanyak buih di lautan...
"Atas tiap segala sendi,daripada seseorang kamu, berkehendakan sedekah, maka tiap2 tasbeh adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, begitu juga menyeru kepada makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah, Dan memadai daripada yang demikian itu dua rekaat solat sunat dhuha"..


6. cuma 5 minit jer tiap pagi.. bleh kann.. isya'allah.. murah lah rejeki kamu...


### dari :- Utusan Malaysia Jumaat 22 mei 2009.



*** BILA KAMU BERDOA BERDOA UNTUK ORANG LAIN,, TUHAN AKAN MAKBULKAN SEGERA DOA ITU.. AKAN TETAPI BILA KAMU BERDOA UNTUK DIRIMU,,, NESCAYA DUGAAN AKAN TERLEBIH DAHULU KAMU TERIMA & KEMUDIAN BARU DIMAKBULKAN OLEH ALLAH....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.