Khamis, November 11, 2010

Kenangan - Henpon

Kawan mula menggunakan telefon tangan ketika berumur 21 tahun. Model pertama yang digunakan ialah Siemen C25. Popalih, rase dunia kawan yang punya bila mampu menggunakan henpon mase tahun 2000 tu. Henpon ni kesudahannya hilang masa kawan otw dari rumoh Kota Gelanggi ke Bandar Jengka. Masa tu kat Bdr Jengka je yang ade line henpon.


Lepas C25 hilang, kawan ganti dengan model Philips Genie. Henpon ni mmg lasak. Sekali tu, kawan balik kampung dari JB. Smp je kat umah kawan tanggalkan jaket dan letak kat atas kusyen. Lepas mandi, makan terus kawan tido tanpa membicarakan ttg henpon. Bangun je dari tido baru teringat henpon kat dalam jaket. Cari-cari jaket dah takde. Rupanya mak kawan dah letak dalam mesin basuh. Terbuntang biji mata bila tgk henpon tu terendam dlm mesin basuh. Masa ni henpon ni mmg tak boleh hidup dah. Selang 3 hari, sekali kawan on je henpon ni dah boleh berfungsi semula. Henpon ni ok sehingga sebulan lebih juge. Tibalah suatu hari kawan balik keje dalam hujan lebat. Terlupa henpon ade dalam poket seluar. Balik je rumah, cuba on dah tak boleh lagi. Penamat kehidupan Philips Genie.




Pengganti Philip genie ialah Nokia 3210 yang dibeli dgn harga RM1100. Permulaan model tanpa antena dipasaran ketika itu. Henpon ni mmg kawan guna agak lama. Selama 6 tahun. Dikenali dengan nama Model Batu Bata. Agak selamat untuk dibawa kemana-mana kerana bila baling anjing, anjing pun boleh lupa mak bapak. Kerosakan terakhir ialah takde power. Skang ni kene hempas je ngan hero 2 org tu kalo bagi diorang main.



Menggantikan Nokia 32 sekupang ialah 2310. Dibeli pada tahun 2007 di Kota Bharu dengan harga RM120. Henpon yang paling tip top sejak kawan mula menggunakan henpon kerana walaupun henpon cokia tapi bateri boleh lawan henpon canggih. 5 hari bateri tahan tanpa charge. Tak percaya kan. Percayalahhhhh... Henpon ini kekal sehingga kini dgn menggunakan no 013.



Tahun 2008 kawan menambah satu lagi henpon yang mana henpon ni ade fungsi 3g. Pada masa ini kawan selalu berulang alik ke Korea Selatan. Untuk pengetahuan line telefon kat Korea hanya boleh digunakan jika anda guna henpon 3G. Selain dari tu tak boleh. Henpon ini juge masih kekal hingga kini. Belum ada hasrat nak tukar telefon lagi.


13 Juri Propesional:

akuanakpahang berkata...

Kawan pakai hok cap ayam aje janji leh tepon dan antor mesej sudah :)

jedi berkata...

penuh kenangan ngan hpon nie...hhehehe

relevan berkata...

Kawan hendphone selalu letok bawah gulung kain..senalor akak nak buat checking hendphona..

kakcik berkata...

Kakcik masih guna hp motorola yang dah layak masuk muzium! :)

cemomoi berkata...

heee henpon no. 2 tu skang anok bawok g skoloh buat botol air la yea?

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

koi pakai henpon skang ni dah 5thn
x berganti..nak tggu harga enpon turun thn depan..dpt beli C3 jadi la..enpon x penting sgt nak tuko,koi utamakan bajet DSLR dulu..heheh :D

Panglima Muda berkata...

hp baling anjing tu lah paling best tau....

::FAIZ FARISH:: berkata...

Nokia mcm 3210 tu mmg tahan..... Oh baru tau, harga dia ribu..mahal o

Mazru Majid berkata...

nokia cikai te la yg tahna nak banding dgn hat mahel2 te weh..koi caya aok te..

Don Balon berkata...

koi mula2 pakey hanpong masa di madrid dulu tahun 2003 motorola, dapat elaun lebih baru la merasa..masa dok di malaya koi tengok je rodonc2 pakey..

pastu pujuk hati " kanser karanc pakey henpon2 ni.." kuikui

Amy Syaquena berkata...

hp dulu dengan skunk better yang cap ayam lagi, jatuh macam mane sekali pun ok je x macam yang canggih nie..jatuh sikit mula la ada je meragam..

eelobor berkata...

1st model kawan pakai talipom jenis motorola (kereta kebal). hahaha, top jugak kut tahun 98 dulu.

Miecyber berkata...

Handphone Nokia memang lasok sebab handphone koi pernah kene lenyek kereta tetapi masih segar bugar lagi lepas tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pesanan Penaja

Terima kasih kerana melayari ECHAM.COM. Segala apa yang disiarkan dihalaman ini adalah pandangan penulis semata-mata. Jika terdapat sebarang kekurangan sila abaikan.